Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

'Kenyataan Abby melukakan saya'


PERANG perasaan, bertikam lidah di surat khabar dan saling menuding jari antara bekas pasangan ideal, Norman Hakim, 34, dan Abby Abadi, 32, cukup menjelaskan kepada sesiapa sahaja bahawa perceraian bukanlah jaminan masalah akan selesai sepenuhnya.

Mahkamah sebenar bukannya di kamar hakim tetapi tergantung di pintu hati kedua-dua belah pihak.

Dua tahun bercerai namun sehingga hari ini, pertelingkahan hati antara Abby dan Norman tidak pernah reda.

Jika tidak, masakan soal wang hantaran lapan tahun lalu kembali menggelegak dan menjadi peluru membidik sasaran.

Usai sahaja majlis pertunangan antara Norman dengan kekasihnya, Memey Shuhaiza, 22, yang selama ini dianggap punca keruntuhan mahligai Abby bersama Norman, Isnin lalu, ibu kepada tiga cahaya mata itu membuka pekung yang sudah melarat di dada.

Norman 'diisytiharkan' sebagai suami tidak bertanggungjawab. Bukan sahaja tidak membayar nafkah untuk anak-anak bahkan lebih memalukan, wang hantaran perkahwinan berjumlah RM11,111.11 yang dijanjikan semasa memeterai pernikahan mereka lapan tahun lalu didakwa belum dilangsaikan kepada Abby.

Di sebalik polemik Abby dan Norman itu, masyarakat sudah membuat pelbagai andaian.

Soal wang hantaran artis yang selalu menjadi kebanggaan adakalanya indah khabar daripada rupa.

Abby menyelar Norman masih berhutang dengannya manakala Norman menjelaskan sudah ada perjanjian lisan antara mereka bahawa wang hantaran itu digunakan untuk majlis perkahwinan.

Berikut merupakan pengakuan daripada hati Norman berhubung dakwaan bekas isterinya itu.

Apa perasaan anda bila timbul isu itu?

NORMAN: Selama ini saya tidak suka berbalas kenyataan dengan Abby. Tetapi sampai ke saat ini, saya sangat terkejut, kecewa dan sedih. Tidak sepatutnya perkara itu ditimbulkan lebih-lebih lagi untuk paparan umum.

Sebelum ini, dia (Abby) pernah mengeluarkan kenyataan tidak mahu ambil tahu soal hidup saya, tetapi sampai sekarang, rasanya hidup saya masih diceroboh.

Apa butiran perjanjian kalian berdua sehingga memutuskan wang hantaran itu tidak perlu dibayar oleh anda?

Perkara itu sudah menjadi persetujuan kami bersama. Lapan tahun lepas, kami sepakat untuk menggunakan semua jumlah wang hantaran itu untuk menampung belanja majlis perkahwinan.

Sebelum ini, perkara itu langsung tidak dibangkitkan tetapi bila ada perselisihan faham begini, soal hantaran jadi sebab untuk menyalahkan saya. Sedangkan masa bercerai, perkara itu tak dibangkitkan pun.

Kurang bertanggungjawab terhadap nafkah anak-anak malah hanya pernah sekali memberikan wang berjumlah RM200 untuk belanja anak-anak, benarkah?

Kenapa saya harus sebut jumlah nafkah yang saya belanjakan setiap bulan untuk anak-anak? Anak-anak semakin besar dan memahami.

Setiap bulan, bukan hanya duit, bahkan saya cuba berikan kasih sayang, ambil berat tentang pelajaran dan keperluan sosial mereka.

Itu yang tidak pernah saya abaikan. Saya berikan apa yang termampu mengikut gerak hati saya.

Jadi apa maksud kenyataan Abby itu?

Dia mahu melepaskan geram dengan niat untuk sengaja melukakan hati saya sebab katanya saya adalah lelaki yang tidak menghormati hak isteri.

Tetapi jika saya ini dihormati sebagai bapa kepada anak-anak saya, perkara itu tidak sepatutnya berlaku.

Saya masih ada maruah diri. Saya akui, saya ada kelemahan tetapi kenapa kelemahan itu yang sengaja diperbesarkan.

Jadi tindakan berbalas kenyataan ini untuk apa?

Saya tidak pernah mahu mengaibkan bekas isteri saya memandangkan anak-anak semakin besar.

Nampaknya kebaikan saya tidak diendahkan. Selama ini saya tunduk bukan mahu dipijak.

Saya tidak mahu mengungkit tetapi semua itu tidak adil untuk saya kerana apa yang saya buat semuanya nampak salah. Saya tidak mahu mengeruhkan keadaan.

Kenapa anda tidak mahu mendedahkan jumlah nafkah yang diberikan kepada anak-anak?

Saya boleh cakap berapa banyak dihabiskan untuk anak-anak tapi untuk apa? Saya hanya boleh cakap saya berikan makan minum yang terbaik untuk mereka.

Apa yang menyedihkan anda ketika ini?

Saya paling terluka apabila Abby mengeluarkan kenyataan bahawa sudah tiga tahun anak-anak beraya tanpa ayah sedangkan kami baru dua tahun bercerai.

Dia cakap seolah-olah saya sudah meninggal dunia padahal setiap tahun saya menghabiskan cuti perayaan bersama anak-anak. Bagi saya itu kenyataan yang tidak berperikemanusiaan.

Pada hari raya baru-baru ini, saya beraya bersama anak-anak pada hari raya pertama, hari raya kedua pula saya bawa mereka beraya ke rumah saudara-mara, sama macam tahun lepas.

Tidak adil kata anak-anak beraya tanpa ayah. Cuma saya akui, baju raya dan kelengkapan anak-anak tahun ini disediakan oleh Abby.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails