Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Kak Engku kebas satu badan

BAK kata pepatah Inggeris, action speaks louder than words, hal itu dibuktikan penyampai radio Sinar FM, Raja Azura atau cukup dikenali dengan nama ringkasnya, Kak Engku. Dia ternyata bukan hanya berani bercakap kosong tanpa berani bertindak. Kata Kak Engku, selama ini dia hanya berani bersuara mengenai isu pemerka- saan golongan wanita tapi kali ini dia membuktikan wanita juga mampu melakukan setiap perkara yang dituturkan. “Selama ini saya hanya berani bercakap, wanita perlu kuat, tabah, sabar dan mampu buat apa saja tapi kali ini saya sendiri mahu membuktikan saya boleh buat apa yang saya perkatakan. “Dengan itu, saya menyahut cabaran untuk bersiaran secara langsung sempena segmen Sinar Pagi di tebing pencakar langit Menara Kuala Lumpur dan Alhamdulillah, saya berjaya melaksanakan misi ini dengan baik,” ujarnya yang ditemui usai program yang turut dihadiri Ketua Pegawai Eksekutif Menara Kuala Lumpur, Datuk Zuraidah Mohd. Said.
Empat peringkat Kak Engku atau nama sebenarnya Raja Azura Tengku Ahmad Tajudin, 42, menyahut seruan itu sempena sambutan Hari Wanita Sedunia pada 8 Mac lalu. Teruja dan bangga dengan pencapaian terbabit, ibu kepada tiga cahaya mata itu berjaya melepasi empat cabaran utama sepanjang ke udara bersama dua penyampai radio, Salleh Yaacob dan Krill. “Saya bangga kerana menjadi penyampai radio wanita pertama di Malaysia yang melakukan cabaran ini. Cuma, ketika berada di ketinggian lebih 300 meter itu hanya Allah saja yang tahu perasaan saya. “Mula-mula saya dikehendaki berdiri di luar lapangan terbuka menara itu. Berderau darah saya sampai tidak boleh langsung melihat ke bawah. “Apabila sudah stabil saya dikehendaki melangkah setapak lagi ke tebing paling hujung. Mujur pernah belajar jurus silat, jadi saya bergantung sepenuhnya pada kekuatan kaki yang perlu sentiasa pasang kuda-kuda.
“Akhir sekali, saya dicabar untuk menurunkan sebelah kaki kiri saya. Ketika itu separuh badan rasa kebas dan selama 10 saat, saya rasa badan saya hilang sebelum menggigil secara sendirinya. “Tak cukup dengan itu, cabaran terakhir adalah menjulurkan kedua-dua belah kaki saya ke bawah. Memang berderau darah!” ceritanya. Tambah mendebarkan, Kak Engku dipasangkan pelbagai alatan komunikasi untuk rakaman stesen radio dan televisyen termasuk mikrofon Sinar FM, Primadona dan kamera go pro sepanjang ke udara selama empat jam bermula pukul 6 pagi.
Tak tidur malam Kak Engku mengakui sebelum melakukan cabaran itu dia tidak boleh tidur malam kerana bimbang akan segala hal. Tidak cukup dengan khuatir akan faktor keselamatan, dia juga gusar akan kemampuannya. “Takut tak boleh buat sampai saya tak tidur malam sebelumnya tapi apabila mendapat kata-kata semangat menerusi laman sosial Facebook dan Instagram, saya kembali pulih. “Sebelum melakukan cabaran itu saya menghubungi ibu saya untuk mendoakan kesejahteraan dan keselamatan saya. “Cabaran utama berdiri di tebing itu sambil ke udara di corong radio adalah untuk menyeimbangkan percakapan dan rasa gugup. Jadi, saya perlu sentiasa bercakap,” tambahnya yang tidak menjamah makanan sebelum mula berdiri di tebing menara itu. Idea itu telah dikemukakan Pengurus Kandungan Sinar FM, Rizal Sahimy dua minggu lalu dan menerusi usaha itu, stesen radio tersebut berjaya mengumpul dana RM3,000 untuk disalur- kan kepada persatuan ibu tunggal. Selepas berjaya melaksanakan cabaran itu, Kak Engku mengakui akan melakukan cabaran base jump di lokasi sama pada bulan September depan.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails