Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Nikki ketagih mangga muda


Tetap bersemangat jayakan Shout! walaupun mengandung sulung

KANDUNGAN yang semakin membesar bagai tidak membatasi rutin aktiviti seni Nikki Palikat, malah semangatnya tidak sedikit menurun biarpun perutnya semakin membesar.

Nikki yang sedang hamil lima bulan, hasil perkahwinan dengan komposer popular, Audi Mok dilihat begitu bertenaga ketika ditemui pada sesi latihan pementasan broadway, Shout! The Mod Musical, baru-baru ini. Kata Nikki, Shout! yang akan dipentaskan di Pentas 1, Kuala Lumpur Performing Arts Centre (KLPac), Kuala Lumpur dari 15 hingga 21 Julai ini adalah kemunculan terakhirnya sebelum berundur seketika.

Selepas itu, wanita dari Tambunan, Sabah, berusia 25 tahun ini memilih untuk berehat dan menumpukan sepenuh perhatian kepada kandungannya.

“Saya lepaskan semua aktiviti seni perlahan-lahan. Tawaran persembahan masih diterima, cuma Nikki terpaksa membataskan aktiviti.

Ditambah perut yang semakin besar, Nikki bimbang nanti akan menyukarkan pergerakan pula. Tetapi sepanjang lima bulan ini, Nikki memang aktif malah lebih bertenaga berbanding sebelum hamil dulu.
“Nikki sendiri tidak mahu terlalu memanjakan diri. Selagi bertenaga, mengapa tidak Nikki penuhi tawaran yang datang? Harap semangat yang Nikki bawa ini akan menurun kepada bayi nanti,” kata Nikki teruja menanti kelahiran anak lelaki yang dijangka awal November depan.

Kata Nikki yang bernikah dengan Audi pada 27 Jun 2009, tiga bulan pertama kehamilan memberikan cabaran yang cukup menduga.

Dia berdepan alahan yang teruk tetapi pada masa sama, tawaran persembahan sudah banyak dipersetujui. Mahu atau tidak, Nikki kuatkan juga semangat untuk meneruskan persembahan kerana enggan mengecewakan penganjur.

“Bayangkan Nikki sudah bersemangat untuk memulakan nyanyian tetapi ketika itulah Nikki mahu muntah dan sebagainya. Memburukkan lagi keadaan jika persembahan diadakan di lokasi tertutup. Nikki langsung tidak boleh terhidu makanan, jika tidak akan loya. Tiga bulan pertama memang Nikki terpaksa menolak makanan. Tetapi selesai melepasi trimester pertama, Nikki begitu berselera menikmati apa saja hidangan.

“Paling tidak tahan jika diberikan mangga muda. Ia cukup menyelerakan,” kata Nikki yang memilih untuk melahirkan anak pertamanya itu di ibu kota.

Penyanyi yang pernah muncul dengan dua album, Maharani dan Hawa bersyukur kerana suaminya sendiri menggalakkan dia supaya kekal aktif. Bagaimanapun, kata Nikki, sejak kandungannya mencecah lima bulan dia mula merasai sedikit kelainan barangkali kerana berat badannya semakin meningkat.

“Audi sendiri banyak membuat kajian dan membaca mengenai wanita hamil. Jadi dia selesa jika Nikki aktif asalkan aktiviti itu tidak membebankan serta membahayakan kandungan. Lepas berpantang nanti pun Nikki tidak bercadang untuk berehat lama. Apa yang Nikki dengar, Shout! akan memulakan siri jelajah akhir tahun ini.

“Jika perancangan itu menjadi kenyataan, kiranya Nikki kembali tepat pada masanya nanti. Nikki berdoa sangat proses pemulihan akan berjalan lancar kerana Nikki memang jenis tidak betah berehat lama di rumah,” katanya.

Disebabkan hamil juga Nikki menangguhkan perancangan untuk menghasilkan album ketiganya tahun ini. Nikki bimbang tidak berkesempatan melakukan promosi menyeluruh sedangkan seluruh tenaga sudah dicurahkan untuk pembikinan produksi itu.

“Apabila difikirkan balik, lebih baik Nikki bersabar dan menunggu supaya semua urusan selesai. Tidak guna juga bergegas membuat itu dan ini, sudahnya nanti Nikki tidak mendapat kepuasan yang dicari,” katanya.

Paksa diri untuk belajar

PROGRAM Shout! yang diterbitkan Broadway Entertainment serta dijayakan Ning Baizura, Tria Aziz, Tisha Zarina dan Shanel Shanty turut memberikan cabaran baru kepada Nikki. Bukan sekadar membawanya melangkah ke dunia lakonan, Nikki juga dituntut untuk belajar membaca nota muzik dalam pementasan yang diadaptasi daripada muzikal yang pernah menjadi fenonema sekitar 1960-an.

“Tekanan dirasai terutama apabila membabitkan nyanyian berharmoni. Mahu atau tidak, Nikki paksa diri untuk memahami nota muzik kerana sedikit kesilapan akan merosakkan keseluruhan lagu,” katanya mengenai muzikal arahan Michael Xavier Voon itu.

Kembali bergandingan dengan mentornya, Ning Baizura, Nikki yang memainkan watak sebagai The Yellow Girl begitu teruja untuk mencubanya.

“Nikki diminta menyertai uji bakat. Sangka Nikki ia adalah satu siri televisyen, jadi mengapa tidak mencuba nasib. Tidak sangka sebenarnya ia lebih daripada itu.

“Seronok kerana dapat kembali bekerjasama dengan kak Ning. Teater meruntuhkan jurang antara semua pelakon kerana setiap kami memiliki tanggungjawab untuk memastikan ia mencatat kejayaan.

“Jadi masalah persaingan atau mahu menandingi sesiapa wujud kerana setiap pelakon adalah sama,” kata Nikki yang memperoleh tawaran itu selepas dicadangkan oleh bekas mentornya.

Shout! adalah karya Broadway, New York yang diilhamkan daripada gaya hidup majalah pop Shout! yang terkenal. Ia mengembalikan nostalgia dunia fesyen dan pop pada era 1960-an dan 1970-an.

Muzikal yang menggabungkan lagu, drama dan fesyen bagi mewujudkan suasana sebenar zaman itu diterbitkan Broadway Academy (M) Sdn Bhd yang memperoleh lesen dari New York untuk mementaskan Shout! di sini.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails