Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Popular kerana lagu Arab - Betty Banafe

MUNGKIN tidak ramai yang menyedari bahawa pelakon Betty Ibtisam Abu Bakar Banafe, 34, atau Betty Banafe pernah menghasilkan album berjudul Ibtisam pada tahun 2007. Ini kerana album yang memuatkan lagu-lagu bahasa Arab itu jarang kedengaran di corong radio tempatan berbanding penyanyi lain. Namun itu bukan bermakna Betty tidak lagi aktif sebagai penyanyi kerana tanpa publisiti di radio, dia tetap mendapat undangan untuk majlis-majlis tertentu. Ini kerana Betty mempunyai kelebihan tersendiri iaitu mahir dalam mendendangkan lagu-lagu bahasa Arab berbanding penyanyi lain. "Waktu album itu diterbitkan, lagu-lagu saya jarang diputarkan di radio. Memang sedikit kecewa tetapi rezeki saya dalam bidang seni suara tetap ada. "Saya sering diundang mengadakan persembahan untuk majlis yang ada tetamu dari negara Timur Tengah. Malah kerana album Ibtisam itu juga saya berpeluang menjelajah ke beberapa negara Arab," imbasnya tentang album pertama. Bagaimanapun kini Betty cuba beralih arah dengan menghasilkan lagu-lagu bahasa Melayu untuk menguji tahap sokongan peminat seni terhadap perjalanan kerjaya seninya. Sebagai permulaan, single Tak Sengaja yang disiapkan pada tahun lalu diperdengarkan kepada orang ramai awal tahun ini. "Sebenarnya lagu ciptaan komposer Amirudin Syawal dan lirik Alwi Hadad itu sudah lama siap tapi mencari waktu saya yang sesuai. "Tahun lepas saya tidak dapat tumpukan pada seni kerana menjaga ibu yang sakit dan terpaksa keluar masuk hospital. Hujung tahun sibuk dengan persiapan perkahwinan dan lepas itu barulah saya lapang," katanya menjelas kenapa lagu tersebut lewat diterbitkan. Katanya, walaupun Tak Sengaja adalah lagu Melayu namun sebagai penyanyi yang sinonim dengan rentak irama Arab, elemen-elemen Timur Tengah tetap ada dalam single tersebut. Setakat ini Betty yang telah mendirikan rumah tangga dengan Bruce Dargus pada 8 Disember tahun lalu berkata, status isteri tidak menghalangnya untuk terus bergiat dalam bidang seni. "Suami memahami minat saya dan dia yang bersungguh memberi galakan supaya saya teruskan apa yang dilakukan sebelum ini. "Saya bersyukur kerana memiliki suami yang memahami dan bertolak ansur. Biarpun dia memberi keizinan, namun menyedari saya sudah ada tanggungjawab terhadap rumah tangga, jadi saya tetap buat tapisan terhadap setiap tawaran berlakon," katanya terus terang. Dalam pada itu, kata Betty, dia tetap meneruskan kerjaya sebagai pelakon dan semua itu bergantung kepada watak yang ditawar. Menurutnya, dia amat memilih watak kerana mahu penampilannya dalam drama atau filem mampu memberi impak kepada penonton. "Saya pun sudah lama dalam bidang lakonan dan sekarang ini banyak komitmen lain. Jadi kalau saya nak berlakon pun biarlah watak yang saya bawa itu berbaloi," katanya yang tidak pernah jemu berlakon itu.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails