Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Seksi Faralyna bertempat


FARALYNA IDRIS begitu klasik jika diteliti setiap inci wajahnya. Bagai mengimbas kembali nostalgia pelakon-pelakon Melayu beberapa era terkebelakang.

Sejak mula menghiasi kaca televisyen melalui drama remaja popular, Kisah Kaisara di TV3, bayangan karakter Melati menerusi drama bersiri Asmara masih melekat dari raut pucuk muda itu.

Tempoh tiga tahun perjalanan dalam dunia seni, rekod karier Faralyna, 20, atau lebih mesra disapa Fa bersih daripada sebarang kontroversi atau gosip tidak enak.

Sehinggalah kemunculannya di layar perak menerusi filem Klip 3GP menerusi watak Sandra, seorang gadis yang menjadi mangsa rogol dan bunuh oleh abang kandung sendiri lakonan Iskandar Zulkarnain.

Babak yang menuntutnya 'menepati' kehendak penonton dan pengarah dikatakan sedikit melampau jika dipandang dari sudut aksi dan pemakaian. Faralyna kelihatan sangat seksi dalam melakonkan babak rogol.

Tidak cepat melatah atas dakwaan sesetengah pihak yang menonton filem yang digarap daripada kisah sebenar itu, Faralyna yang senang dipanggil ringkas Fa tampil memberi jawapan.

"Cerita itu dekat dengan kita sebenarnya, semua yang dipaparkan adalah perkara yang berlaku di sekeliling kita yang mungkin kita sendiri tidak sedari.

"Mengenai babak itu, Fa sudah banyak berbincang dengan pengarah yang pada mulanya dicadangkan untuk merakam aksi baju Fa dikoyakkan, tapi Fa menolak takut nanti ada bahagian tak sepatutnya pula nampak.

"Akhirnya, Fa rasa sudah banyak suntingan dibuat mengenai babak itu saja dan kalau nak Fa beraksi separuh bogel selepas disunting memang tidak boleh," katanya ketika dihubungi baru-baru ini.

Menyejukkan keadaan, Faralyna memohon maaf atas perlakuan yang mungkin tidak disenangi sesetengah pihak. Malah, meletakkan satu tanda aras sejauh mana nilai seksi untuk dia beraksi selepas ini.

"Audiens perlu faham, itu adalah adegan rogol. Kalau difikirkan balik tidak mungkin perogol akan pakaikan balik baju selepas buat perkara itu.

"Mungkin Fa tidak sedar bahawa babak itu mengundang rasa kurang senang penonton, jadi Fa minta maaf dan Fa harap audiens faham dan lebih open minded, itu realiti yang berlaku kepada kita di luar sana," ujarnya lembut.

Dipaksa masuk teater

Tambah Faralyna, seksi dalam erti kata dirinya sendiri sudah diberi semaksimum mungkin menerusi lakonannya dalam filem Klip 3GP dan takat itu dihadkannya.

"Itu sudah sampai tahap Fa, selepas ini kalau ada yang tawarkan watak yang lebih melampau daripada watak Sandra dalam Klip 3GP Fa tak boleh buat! Terus terang Fa cakap, itu dah tahap maksimum yang Fa sudah bagi," tegas anak kedua daripada tiga beradik itu.

Sedar akan usianya dalam dunia lakonan baru setahun jagung, Faralyna tidak menyandarkan harapan tinggi untuk menjadi popular.

"Fa baru tiga tahun dalam bidang ini dan masih banyak lagi yang perlu belajar, Alhamdulillah kerjaya sekarang di tahap senang dan tak susah hati sebab tak ada tawaran berlakon. Semua orang ada sasaran, Fa teringin nak orang kenal siapa Fa terlebih dahulu dan sedar kewujudan Fa dalam industri, masih jauh lagi perjalanan karier seni Fa," tuturnya yang tidak mengejar populariti.

Faralyna suatu ketika dahulu tidak pernah terfikir sebenarnya untuk bergelar seorang selebriti apatah lagi pelakon. Katanya dia langsung tidak berminat untuk berlakon sementelah dia sering dipaksa menyertai persembahan teater di sekolah setiap tahun.

"Fa dipaksa masuk teater setiap akhir tahun ketika belajar, tak boleh lari. Masa itu memang menyampah habis! Tapi tiba-tiba terlanjur dalam bidang lakonan dan selepas berlakon dalam dua tiga drama, Fa rasa seronok sebab boleh menjadi orang lain dan meneroka banyak benda," bicara si cantik manis itu lagi.

Nasha Aziz diangkat sebagai idolanya berlakon, kata Faralyna, pelakon pujaannya itu ada gaya sendiri ketika beraksi.

"Fa tak pernah pergi kelas lakonan, maka banyak rujukan Fa adalah pelakon-pelakon senior termasuk Nasha Aziz. Fa suka melihat dia berlakon, dia relaks, tidak buat-buat dan karakter dia Fa lihat lebih kurang sama dengan Fa," jelas buah hati pelakon Hairul Azreen itu.

Kasut tumit tinggi

Arwah ibunya, Jalaliah Ismail yang pergi meninggalkannya empat tahun lalu banyak berpesan terutama dalam bidang akademik. Cerita Faralyna, sehingga kini masih terngiang-ngiang pesanan arwah ibunya. Katanya: "Nak buat apa-apa kena habis belajar dulu."

Begitu juga bapanya, Mohd. Idris Osman yang katanya tegas berhubung tentang pelajaran. "Dulu pun ayah Fa tidak suka sangat Fa berlakon, dia mahukan Fa jadi juruterbang dan itu pun cita-cita Fa sebenarnya memandangkan Fa seorang yang suka mengembara.

"Tapi banyak benda yang tidak mengizinkan untuk Fa sambung belajar dalam bidang itu, Insya-Allah kalau semua sudah stabil nanti Fa akan sambung belajar. "Buat masa sekarang Fa hanya melihat pelajaran sekadar untuk kepuasan saja," singkap pelakon Siti TV dan Bionik itu.

Begitu juga jawapan ketika diajukan soalan mengenai impiannya memiliki bisnes sendiri. Jawab Faralyna, dia pernah terfikir untuk memiliki jenama kasutnya sendiri suatu hari nanti.

"Fa ada terfikir untuk buka bisnes tapi kena betul-betul serius, biar Fa fokus dalam dunia lakonan dulu takut nanti tidak boleh bagi komitmen. Tapi, andai ada rezeki Fa memang nak ada jenama kasut Fa sendiri memandangkan Fa seorang yang minat bidang fesyen dan kuat berimaginasi. Tabiat pelik Fa juga, suka beli kasut tumit tinggi tapi tak pakai pun, banyaknya buat koleksi di rumah," ujarnya.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails