Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Bertudung bukan ikut trend - Lydiawati


Ini kerana, biarpun bertudung, si pemakainya boleh mempelbagaikan fesyen yang ada agar kelihatan lebih menarik.

Menurut pelakon berusia 46 tahun ini, ketika ini terdapat banyak fesyen tudung yang dipopularkan oleh ramai artis seperti yang dipakai oleh Wardina dan Yuna.

Bagaimanapun, jelas Lydiawati atau nama sebenarnya Salina Zaimon, dia memakai tudung bagi menutup aurat dan bukannya kerana terikut-ikut dengan fesyen semasa.

Bagi pelakon drama dan filem yang popular pada tahun 1980-an ini, berfesyen dalam bertudung adalah perkara kedua.

"Apa yang penting ialah niat kita bertudung kerana memenuhi tuntutan ajaran Islam dan bukannya kerana mahu berfesyen. Bagi saya, bertudung bukannya kerana dipaksa dan terpaksa atau mengikut trend, tetapi ia lahir daripada hati dan kesedaran si pemakai itu sendiri.

"Saya bertudung kerana ia datangnya daripada hati dan kesedaran sendiri. Tidak timbul soal berfesyen kerana sewaktu saya mula-mula memakai tudung tujuh tahun lalu, ketika itu belum ada fesyen tudung seperti yang dipakai oleh Wardina atau Yuna," katanya kepada S3.

Lydiawati yang baru habis menjalani penggambaran telemovie berjudul Bertaut Kasih arahan Haris Kadir berkata, sejak bertudung, dia bukan sahaja tidak menghadapi masalah untuk terus berlakon. Sebaliknya, tawaran berlakon yang diterimanya semakin mencurah-curah.

Dia yang telah terbabit dalam bidang lakonan sejak 30 tahun lalu menambah, dengan imej bertudung juga tidak bermakna watak-watak lakonannya dalam drama atau filem stereotaip kepada watak-watak yang baik sahaja tetapi meliputi pelbagai watak yang sebaliknya.

"Ramai orang beranggapan kalau bertudung seseorang pelakon itu mesti diberikan watak-watak yang baik sahaja. Sedangkan kita lupa bahawa tidak semua wanita yang bertudung itu baik dan dengan bertudung, watak itu juga boleh dipelbagaikan.

"Cuma sebagai pelakon, selepas kita bertudung, seharusnya kita menunjukkan contoh yang baik supaya masyarakat tidak mengata.

" Sebab itu, setiap wanita terutamanya artis yang bertudung seharusnya menjaga kelakuan mereka," ujarnya.

Ibu tunggal kepada Nor Munira, 25, dan Puteri Batrisya, 10, ini menjelaskan, boleh dikatakan masih baru dia bertudung biarpun pernah mengerjakan umrah pada 1989. Jelasnya yang telah menjanda sejak empat tahun lalu, hidayah untuk bertudung datangnya daripada Allah.

Tambahnya, biarpun melakonkan watak wanita solehah yang bertudung dalam drama dan filem, namun jika hidayah dan kekuatan daripada Allah untuk bertudung tidak diterima maka lakonan seseorang pelakon itu hanya sekadar tinggal lakonan semata-mata.

"Sebab itu, saya anggap bertudung bukan sahaja wajib bagi setiap wanita agar menutup aurat kerana mematuhi ajaran Islam tetapi pada masa sama, mereka juga berdepan dengan pelbagai cabaran. Antaranya wajib menjauhi perkara-perkara yang dilarang oleh Islam.

"Semua itu datangnya daripada kesedaran masing-masing. Kalau setakat melakonkan watak bertudung dalam filem dan drama tetapi kesedaran tidak ada maka ia hanya sekadar lakonan sahaja. Paling teruk, ada pelakon yang melakukan perkara sebaliknya di luar bidang lakonan mereka," komennya lagi.

Justeru, Lydiawati yang baru selesai menjalani penggambaran filem berjudul 8 Jam, Sumpah Kum Kum dan Sam kini begitu berhati-hati dalam menjaga batas-batas pergaulannya agar apa yang dilakukannya tidak bertentangan dengan ajaran Islam serta menjadi bahan umpatan masyarakat.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails