Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Satu bumbung bukan mudah - Rosyam Nor


HASRAT untuk mewujudkan satu persatuan sahaja bagi dianggotai oleh seluruh warga artis tempatan merupakan satu cadangan yang bagus.

Namun, ia bukanlah suatu perkara yang mudah untuk dilakukan kerana untuk menubuhkan sesebuah persatuan itu, ia banyak 'politik'.

Begitulah pandangan peribadi penulis lirik yang tidak asing lagi, Habsah Hassan ketika diminta mengutarakan pendapatnya tentang cadangan mewajibkan semua artis termasuk komposer dan penulis lirik menjadi ahli kepada satu persatuan baru yang akan ditubuhkan kelak.

"Seperti yang saya katakan, ia satu idea yang bagus tetapi bukan mudah untuk dilaksanakan sebab banyak 'politik'.

"Lagipun, susah untuk mencari pemimpin yang tidak memikirkan tentang imbuhan sahaja, sebaliknya melakukan kerja secara ikhlas," katanya secara terus terang.

Habsah berkata, sesetengah persatuan yang ada hari ini berfungsi dengan baik.

Bagaimanapun katanya, masih ada persatuan yang bercakaran sesama sendiri kerana masing-masing dengan matlamat yang berbeza.

Justeru katanya, perlu direnung kembali, apakah fungsi persatuan kepada artis jika persatuan yang sepatutnya memudahkan artis bersatu tetapi gagal berbuat demikian.

"Kalau persatuan itu boleh memudahkan artis di Malaysia bersatu dengan satu agenda supaya suara mereka semua mudah didengari, maka idea penubuhan persatuan baru ini jangan ditolak.

"Malangnya, tiada siapa pun yang mahu berbuat sesuatu tentang masalah persatuan-persatuan yang kini tujuan dan kehendaknya tidak seiring.

"Itu yang menyebabkan ahlinya bertelagah dan mereka kurang yakin dengan persatuan tersebut. Jadi, ini yang menyebabkan mereka kurang aktif," katanya.

Rosyam Nor tolak cadangan

Sebagai ahli Seniman, aktor Rosyam Nor berkata, dia tidak bersetuju dengan cadangan penubuhan persatuan baru.

Jelasnya, persatuan tidak diperlukan kerana persatuan yang sedia ada pun masih belum berfungsi dengan sepenuhnya.

"Saya rasa tidak perlu ada satu persatuan yang baru sedangkan persatuan yang ada hari ini pun tidak menarik untuk dianggotai oleh artis-artis baru.

"Pada pandangan saya, persatuan yang ada ini, buatlah kerja masing-masing dan mereka yang menjawat jawatan sebagai ahli jawatankuasa, jalankanlah kerja.

"Cari artis-artis baru untuk tambah keahlian dan itu lebih bagus daripada wujudkan satu lagi persatuan baru," cadang Rosyam.

Bawa perubahan - Zed

Walaupun menjawat jawatan sebagai ahli jawatan kuasa Seniman, Zed Zaidi mempunyai pendiriannya tersendiri dalam isu penubuhan persatuan baru.

"Kalau persatuan baru itu nanti boleh menjadi payung kepada semua artis, mengapa tidak ia diberikan sokongan?

"Apa yang kita tengok pada persatuan hari ini ialah ketidakseimbangan yang berlaku. Artis-artis senior sahaja yang menjadi ahli kepada satu-satu persatuan manakala artis baru atau muda, menjauhkan diri.

"Artis muda juga artis dan boleh masuk menjadi ahli tetapi kalau tidak ditekankan panduan kepada artis muda ini tentang hala tuju persatuan berkenaan, macam mana mahu menarik golongan itu berpersatuan?

"Maka itulah, jika persatuan-persatuan sedia ada boleh menerima cadangan dan teguran daripada golongan artis muda, mungkin kita tidak perlukan satu persatuan baru," katanya.

Lindung artis - Jehan

Jehan Miskin bersetuju jika seluruh warga kerja dalam industri hiburan bersatu di bawah satu bumbung.

Katanya, cadangan menubuhkan satu persatuan yang baru boleh diterimanya tetapi dengan syarat, persatuan berkenaan perlu jelas hala tuju .

"Lagi banyak persatuan yang wujud dalam industri, lagi banyak berlaku perpecahan di kalangan artis atau pengkarya seni.

"Elok jika semua bernaung di bawah satu persatuan sahaja tetapi matlamat, persatuan itu pula, mesti jelas dan telus," katanya.

Beliau berkata, sudah tiba masanya kebajikan artis di Malaysia dibela dengan adil dan saksama, bukan pilih kasih.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails