Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Jamal Abdillah bengang


Oleh Zubir Mohd Yunus
zubir@bharian.com.my

Raja Pop tidak marah isu Anis Aneesa, sebaliknya pertikai tugas wartawan hiburan

SALAM Ramadan untuk semua pembaca B*Pop yang beragama Islam. Mudah-mudahan amalan kita di bulan penuh keinsafan ini mendapat keberkatan dan keredaan daripadaNya.

Menerusi ruangan Apa Ceritanya bersama artis remaja, Anis Aneesa, 23, dalam B*Pop Ahad lalu, Anis mendedahkan kepada Zubir mengenai perhubungan rapatnya bersama penyanyi dan pelakon terkenal Jamal Abdillah selepas Raja Pop Malaysia itu membuat beberapa kenyataan menafikan antara mereka pernah ada hubungan istimewa.

Anis mendakwa masih menyimpan beberapa kiriman SMS daripada Jamal kepadanya dan mempamerkan kepada Zubir. Antaranya, SMS Jamal bertarikh 27 Oktober 2008, jam 4.30 petang, Jamal pernah mempelawa Anis makan tengah hari bersamanya di sebuah hotel di Kuala Lumpur. Jamal juga didakwa pernah mengirimkan SMS kepada Anis bertarikh 12 Februari lalu jam 12.41 tengah hari, mempelawa penyanyi itu berkahwin dengannya!

Tidak cukup dengan SMS, Anis dalam pertemuan bersama Zubir yang turut ditemani ibunya, Sharifah Yunus, 44, sempat memperlihatkan rakaman kamera video dia sedang berkaraoke dengan Jamal di pusat hiburan yang terletak di premis sebuah hotel di Kuala Lumpur. Anis mengakui rakaman itu dibuat pada 31 Oktober 2008, kira-kira jam 8.30 malam.

Bukan bertujuan membuka aib sesiapa, Anis mengakui, dia terkilan dengan kenyataan Jamal sebelum ini mengenai perhubungan mereka yang diibaratkan perigi mencari timba, walhal kedua-duanya pernah berkawan rapat sehingga Jamal dikatakan pernah melamarnya untuk berkahwin!

“Perhubungan kami memang tidak pernah berlaku situasi bertepuk sebelah tangan. Beberapa kali Jamal pernah meluahkan hasrat untuk menjadikan saya sebagai kekasihnya, ajak kahwin, tapi saya kata tunggu masa yang sesuai. Justeru, apabila segelintir pihak media menuduh saya hanya mereka

cerita, kononnya saya bercinta dengan Jamal semata-mata untuk meraih publisiti, saya benar-benar terkilan,” cerita Anis kepada Zubir dalam pertemuan kami di Balai Berita pada 6 Ogos lalu.

Justeru, selepas mendengar penjelasan panjang lebar daripada Anis, sudah menjadi tanggung jawab Zubir untuk mendengar pula penjelasan daripada Jamal sendiri mengenai kesahihan dakwaan Anis kepadanya. Zubir hanya memaparkan saja kenyataan Anis, sejauh mana kebenarannya, tidak pula dapat dipastikan. Ini bermakna maklum balas daripada Jamal amat penting untuk menyokong mahupun membelakangkan terus kenyataan Anis sebelum ini.

Apabila Zubir kembali bertugas pada Selasa lalu selepas empat hari bercuti bersama beberapa teman rapat, Zubir terus mengirimkan SMS kepada Jamal menyatakan hasrat untuk bertemunya, sekali gus mendapatkan penjelasannya berhubung dakwaan Anis terutama kiriman SMS daripada Raja Pop itu yang pernah mempelawa penyanyi remaja itu menjalin hubungan lebih serius dengannya, sekali gus memperisterikannya. Sejauh mana kesahihan dakwaan Anis, Zubir perlu mendalaminya bersama Jamal pula.

Namun, agak mengejutkan Zubir apabila menerima balasan SMS daripada Jamal yang kedengarannya penuh emosi.

“Tak perlu saya diperbodohkan, anda (Zubir) yang mengaut keuntungan, hentikanlah kerja anda sebagai wartawan mewartakan tulisan yang mundur, langsung tidak membangun minda. Jadilah wartawan yang maju, berguna kepada bangsa dan negara. Terima kasih.”

Zubir hairan, kenapa Jamal berkata begitu, Zubir sekadar menjalankan tanggungjawab sebagai wartawan, memaparkan saja apa yang diceritakan oleh Anis mengenai perhubungannya bersama Jamal, itu saja. Namun, Zubir terus mengirimkan SMS kepada Jamal menerangkan kepadanya skop pekerjaan Zubir dan memintanya supaya tidak terus marah-marah.

Ini balasan SMS Jamal selanjutnya.

“Bermakna kerja anda tidak menepati ajaran Islam, seumpama menangguk di air keruh dan melaga-lagakan orang demi kerja. Di mana tanggung jawab anda sebagai warga negara yang bertanggung jawab, tiada kesopanan dan kesusilaan. Ini yang anda nak terapkan kepada generasi kita? Mujurlah pembaca kita sudah tahu mana berita yang berfaedah dibaca, mana yang tidak.”

Sekali lagi Zubir tersentak dengan kata-kata Jamal, tapi Zubir banyak-banyakkan bersabar dan terus memintanya supaya tidak marah-marah lagi. Dulu dalam media lain dia boleh pula beri kenyataan mengenai kisah peribadinya ettapi apabila Zubir bertanyakan hal sama, Jamal marah-marah.

Akhirnya Jamal sudah berupaya mengawal emosinya dan mengirimkan SMS ini: “Kalau begitu carilah kerja lain yang berfaedah di dunia dan akhirat. Saya tak marah, masih penuh kewarasan, ada waktu kita boleh jumpa, terima kasih.”

Berdasarkan SMS berkenaan, nampaknya sudah ada tanya-tanda positif Jamal bersedia bertemu Zubir untuk membuat penjelasan, justeru sehari kemudian, Zubir mengirimkan lagi SMS kepada Jamal untuk bertanyakan kesudiannya bertemu Zubir dalam waktu terdekat ini. Namun, Zubir hampa apabila menerima balasan SMS ini daripadanya.

“Cuti sambut puasa, balik Ipoh, sorry, terima kasih.”

Pun begitu, Zubir tidak pernah berputus asa dan berharap suatu hari nanti, pintu hati Jamal terbuka bertemu Zubir dan menceritakan kedudukan perkara sebenar. Bagi Zubir, berani kerana benar, takut kerana salah. Renung-renungkanlah dan selamat beramal!

ZUBIR: Geli hati membaca kenyataan Waheeda yang hanya mengundang wartawan baik ke majlis pernikahannya bersama Akhil Hayy. Jadi selama ini ada wartawan jahat?
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails