Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Resipi rahsia Aziz Sattar


MASIH terbayang-bayang dalam ingatan seniman negara ini bagaimana orang tuanya menyorong gerai ke gudang-gudang di sekitar Singapura bagi mencari sesuap nasi.

Sekitar 1950-an, ibu bapa Datuk Aziz Sattar, 86, yang berasal dari kota singa itu akan keluar awal pagi untuk berniaga mi rebus, soto dan bermacam lagi.

Sewaktu itu Aziz yang mesra dipanggil Pak Ajis sudah bekerja di Jalan Ampas dan air tangan ibunya itu terutama mi rebus menjadi makanan kegemarannya.

Resipi mi rebus itu kemudian diperturunkan kepada Pak Ajis serta adiknya yang kini membuka restoran di Singapura lalu turut diwariskan kepada generasi seterusnya, cucu-cucu Pak Ajis.

Demi menyambung resipi keluarga turun-temurun, cucu Pak Ajis, Abu Ubaidah Ahmad Ishak, 27, dan teman baiknya, Nik Syafiq Hadhari Nik Zulkipli, 25, membuka sebuah gerai khas menghidangkan menu negara seberang itu saja di Plaza Rasta, Taman Tun Dr. Ismail, Kuala Lumpur.

Menurut pelakon filem Bujang Lapok itu, bezanya mi rebus Singapura dengan kebanyakan resipi mi rebus lain di sini, kuahnya lebih likat dan turut diletakkan taucu bagi melengkapkan rasa.

Selain itu, resipi istimewa itu menggantikan daging lembu dengan tetel yang boleh dikatakan lebih manis dan berlemak daripada daging biasa.

"Saya gembira bila cucu saya menyuarakan hasrat memperkenalkan resipi keluarga kepada orang ramai dan akan sentiasa memberi sokongan dan galakan," ujar Pak Ajis yang bertindak sebagai penasihat kepada perniagaan dua orang anak muda itu.

Mula beroperasi sejak 4 Februari lalu, menurut Abu, gerainya dikunjungi oleh ramai selebriti dan pihaknya bercadang menambah menu lain terutama masakan dari selatan.

"Ketika berbincang, menu pertama yang terfikir adalah mi rebus Singapura kerana ia susah didapati di sini dan saya tahu membuatnya.

"Buat masa ini kami fokus kepada menu mi rebus Singapura saja dan insya-Allah akan menambah menu serta restoran suatu hari nanti apabila kami semakin mahir dengan selok-belok perniagaan makanan.

"Visi saya melihat Teratak Pak Ajis suatu hari nanti akan menjadi satu jenama tersendiri yang dikenali ramai," ujar Abu, yang mahu mengubah hobi melepak kepada sesuatu yang menguntungkan.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails