Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

'Saya OK dengan madu'-Zizie


"SAYA masih hidup bermadu. Alhamdulillah hubungan saya dengan madu (Nor Asidah Alimuddin) sudah okey dan baik. Harap tiada lagi pihak yang cuba memburukkan keadaan,” ungkap Zizie Ezette yang bergelar isteri kedua kepada Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Radin hujung tahun lalu.

Kenyataan Zizie yang ditemui di rumah terbuka anjurannya dan suami pada 2 Oktober lalu di rumah teres dua tingkat berdekatan Bukit Antarabangsa, Hulu Klang itu, sekali gus menafikan desas desus mengatakan pelakon bertubuh montok dan gebu itu satu-satunya isteri Bung.

Ia ekoran cerita yang bertebaran kononnya isteri pertama Bung sudah diceraikan sekitar sebulan lalu. Bung sendiri menafikan perkara terbabit hanya khabar angin. Kata Zizie lagi, dalam hal sebegitu, dia tidak menyalahkan wartawan mahupun orang luar yang membuat andaian.

“Ada kalanya input cerita direka orang di luar sana ada kalanya memberi impak. Keluarga Bung bukannya artis seperti saya. Mereka tidak biasa berdepan hal sebegini. Lainlah bagi saya kerana gosip dan kontroversi itu menjadi lumrah apabila bergelar artis,” katanya yang anggun berkurung biru.

Hakikatnya kini, Zizie yang sudah 10 bulan hidup berumah tangga sedang melalui fasa indah dalam kehidupannya bersama suami tercinta. Anak kesayangan kepada pelakon Mummy Khaty itu barangkali sedang membuktikan betapa indah dan manisnya hidup bermadu.

“Alhamdulillah, hidup saya seperti dirahmati. Hidup saya sudah berubah dengan adanya suami yang baik. Saya bersyukur kerana ditemukan jodoh dengannya. Saya tak nak cakap hidup ini terlampau sempurna dengan hadirnya dia.
Bagi saya kebahagiaan itu bukan terletak kepada paras rupa.
“Saya mungkin seperti berbunyi klise. Tapi apa yang boleh saya tekankan hati yang penting sebenarnya. Kalau nak pandang rupa semata-mata, lambat laun jadi kerepot juga akhirnya nanti. Jujur diakui, suami saya masih ada manisnya daripada pandangan mata sendiri,” kata Zizie yang bercuti dengan suaminya sehari selepas acara rumah terbuka itu.

Teman baik kepada Farahdhiya ini juga sebenarnya sedang membiasakan diri bergelar isteri kepada lelaki yang memikul tanggung jawab sebagai wakil rakyat. Menemani suaminya melawat kawasan bererti masanya banyak dihabiskan di luar. Turun naik kapal terbang itu satu kebiasaan.

“Masa bulan puasa tempoh hari, buka puasa di atas kapal terbang pun pernah. Semuanya tak terjangka. Hari ini boleh berada di Kuala Lumpur, esok bangun sudah berada di Sabah. Ulang alik itu perkara biasa. Tapi suami cakap saya sudah boleh melaluinya dengan baik.

Sebenarnya sebelum berkahwin dengannya, saya hanya mengetahui fungsi ahli politik itu secara dasar saja. Tapi sekarang baru saya tahu rutin sebenar orang sepertinya. Selain menjadi hak saya, dia juga hak kepada masyarakat. Perkara itu perlu saya akur,” katanya yang sudah menetap di rumah teres dua tingkat itu sejak enam bulan lalu.

Mengenai anak, baik Zizie mahupun Bung tidak menolak rezeki jika ditakdirkan mereka dikurniakan cahaya mata. Ikutkan gejolak rasa Zizie, dia sememangnya sudah bersedia untuk bergelar ibu. Lagipun usianya dan suami bukan semakin menurun.

“Saya sendiri bakal menginjak usia 32 tahun manakala suaminya kini sudah mencecah 50 tahun. Kalau nak tunggu 10 tahun lagi, suami saya sudah jadi 60 tahun. Saya terima segala ketentuan Tuhan dalam soal anak. Kita merancang, Tuhan juga menentukannya,” katanya.

Ironinya, Zizie memang belum lagi mengandung. Buktinya, Zizie dengan selamba memegang perutnya yang semakin rata. Jadi mustahil, Zizie sudah mengandung kerana perutnya bukan semakin membesar sebaliknya dia semakin kurus. Rupa-rupanya, Zizie sedang giat menurunkan berat badannya.

“Lepas kahwin memang badan saya makin naik. Bayangkan banyak baju yang ditempah sudah tidak muat. Berat badan ideal saya ialah 56 kilogram. Tapi sekarang berat saya 58 kilogram dan saya perlu turunkan dua kilogram lagi. Saya tak mahu kurus sangat. Saya banyak habiskan masa melakukan aktiviti mengeluarkan peluh termasuklah pengurusan berat badan. Saya turut melakukan aktiviti kickboxing dan yoga di dalam bilik yang panas. Nak cantik kenalah selalu buat aktiviti sebegini,” selorohnya.

Sekalipun sudah bergelar isteri, Zizie menidakkan bahawa itu akan menjadi penghalang untuknya berkongsi bakat dalam dunia seni. Katanya dalam nada semangat, sampai bila-bila pun saya akan kekal berlakon. Namun seiring statusnya kini, Zizie perlu bijak mencari watak yang bersesuaian.

“Malah suami saya pun mendorong saya untuk menjadi penerbit dengan menerbitkan drama atau telefilem sendiri. Memang saya tengah mencari skrip yang baik untuk menjadi buah tangan sulung syarikat saya yang diberi nama 2121 Vision Pictures. Syarikat ini baru saja diselenggara.

“Tapi tak bererti bila sudah berjinak-jinak dalam dunia penerbitan, dunia lakonan akan ditinggalkan. Cuma saya harus menghormati permintaan suami. Pendek kata saya perlu lebih selektif. Tiada lagi watak penggoda atau yang mungkin keterlaluan untuk saya ambil.

“Banyak juga tawaran berlakon yang saya terima dalam tempoh 10 bulan ini. Tapi semuanya saya terpaksa tolak kerana faktor kesuntukan masa dek menemani suami melakukan kerjanya. Lepas ini kenalah saya bakar balik semangat untuk bergelar anak seni,” katanya yang tak menang tangan melayan tetamu yang hadir.

Petikan menarik Datuk Bung Mokhtar


•Dalam hidup ini apa yang diharapkannya ialah kebaikan dan keredaan Tuhan.


•Zizie mempunyai ciri baik bergelar isteri yang bertanggung jawab.


•Soal anak, Bung menyerahkan hal itu kepada Tuhan. Mereka sedang berusaha dan tidak boleh menjangka bila dan berapa anak yang bakal diperoleh.


•Ada orang yang berusaha nak dapat ramai anak tetapi dikurniakan seorang saja dan begitulah sebaliknya.


•Kerjayanya dengan Zizie amat berbeza. Mungkin dalam beberapa konteks ada samanya. Jika Zizie perlu berdepan peminat, beliau pula sentiasa mengambil tahu mengenai masyarakat tanpa mengira waktu.


•Separuh kakinya untuk keluarga dan separuh kaki lagi untuk rakyat.


•Bung akui Zizie pernah berkecil hati pada awalnya apabila perhatian dilebihkan kepada masyarakat. Selepas menerangkan perkara sebenar, Zizie mula memahami tugas suaminya itu.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails