Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Cantik bukan ukuran - Nad Zainal

SPENGALAMAN sepanjang menyaksikan 13 episod drama popular Aku Bukan Bidadari baru-baru ini cukup mengujakan. Drama tersebut yang membariskan ramai muka baru dianggap sebagai sebuah naskah yang boleh dibanggakan ketika ini. Di sebalik kehebatan drama tersebut, tidak dinafikan watak lakonan Nad Zainal atau nama sebenarnya Nadia Zainal Abidin dikatakan menjadi sebab utama mengapa drama tersebut mempunyai pengikut yang cukup ramai. Dengan membawa watak sebagai Inas, seorang gadis yang pada mulanya mempunyai masalah sosial, Nad dilihat berjaya menjiwai watak tersebut dengan baik. Jika dibandingkan dengan pelakon-pelakon wanita hebat lain, Nad sebenarnya mempunyai kekurangan dari segi saiz badannya yang sedikit kecil. Namun baginya saiz atau ketinggian bukanlah penentu kepada kejayaan seseorang pelakon. “Saya tahu, ramai yang kata saya tidak cukup tinggi jika dibandingkan dengan pelakon-pelakon seangkatan dengan saya. Tapi bagi saya itu tidak penting, yang penting adalah mutu lakonan kita dalam setiap drama atau filem yang kita lakonkan. “Saya tidak nafikan saiz badan memainkan peranan yang cukup penting bagi menentukan sebarang watak, tetapi kalau kita memiliki saiz badan yang tinggi dan lengkap tetapi tidak memiliki teknik lakonan yang baik, itu semua tidak guna. “Bagi saya yang penting adalah teknik serta cara kita membawa dan melakonkan watak yang diberi demi kepuasan penonton," jelas anak jati Selangor ini. Tambahnya, sekiranya seorang pelakon hebat mempunyai pakej lengkap cantik dan lakonan yang mantap, itu adalah satu bonus yang cukup berharga. “Ramai juga artis serta penyanyi hebat lain yang mempunyai saiz badan yang kecil antaranya, Norkhiriah, Stacy. Namun lakonan serta nyanyian mereka cukup hebat, saya berharap satu hari nanti saya boleh menjadi sehebat mereka. “Bakat yang dianugerahkan serta minat saya yang mendalam dalam bidang ini sudah cukup bagi saya untuk mengharungi kerjaya saya sebagai anak seni," kata Nad Zainal. Dalam pada itu, ditanya mengenai teman hidup, jawab Nad selamba; “ Ya, saya dah ada teman istimewa. Kami berdua dah kenal hampir dua tahun. “Dia sangat ok, dia faham dengan kerjaya saya dan selalu menyokong serta memberi semangat kepada saya. Dia bekerja di belakang tabir, jadi tiada masalah kerana dia memahami tugas saya," jelasnya. Jelasnya lagi, mereka berdua belum memikirkan tentang soal untuk berumah tangga dalam masa terdekat ini. “Kami berdua masih muda, lagipun masing-masing tidak mampu lagi untuk bergelar suami dan isteri. Banyak perkara yang perlu kami lakukan sebelum mengambil keputusan untuk berkahwin. “ Harapan saya agar saya mampu menempuh segala sepak terajang dalam industri ini dan bergelar sebagai pelakon versatail suatu hari nanti berjaya," jelasnya. Terus mengorak langkah Bagi pelakon berusia 22 tahun ini, peluang menerajui drama Aku Bukan Bidadari memberi makna dalam kariernya sejak menceburi bidang seni pada tahun 2007. “Sebelum ini saya dah cuba berlakon, namun agak tenggelam-timbul. Masa tu saya sibuk dengan pengajian saya di Aswara," jelas pelakon yang mempunyai diploma dalam bidang teater ini. Walaubagaimanapun Nad berkata, dia agak gementar untuk menanti reaksi penonton terhadap lakonannya dalam drama bersiri yang baru sahaja tamat baru-baru ini. “Terus-terang saya katakan, walaupun saya sangat gembira dengan lakonan ini, tetapi sebenarnya saya gementar untuk mendengar reaksi penonton selepas menonton drama tersebut. “Bagaimanapun, saya perlu bersedia menerima segala kritikan membina demi memajukan kerjaya saya. Lagipun tahun ini merupakan tahun paling sibuk bagi saya kerana mendapat banyak peluang berlakon. Nad yang digandingkan dengan pelakon Sharnaz Ahmad memberitahu, dia melalui beberapa cabaran untuk melakonkan wataknya sebagai Inas dalam drama tersebut. “Mencabar dan penat itu yang dapat disampaikan kerana saya terlalu banyak bermain dengan emosi. Namun saya bersyukur kerana dapat melakukannya dengan baik," akui Nad. Tambahnya, dalam banyak-banyak watak, watak yang paling diingini adalah watak biografi, iaitu watak seorang tokoh terkenal sebelum ini. “Watak biografi yang paling saya dambakan adalah primadona filem kita Latifah Omar. Saya cukup suka wataknya. Saya teringin untuk memegang wataknya yang begitu hebat ketika era filem hitam putih pada tahun 1960-an. “Ketika itu, ramai pelakon-pelakon hebat yang dilahirkan, sehingga kini kita masih ingat setiap lakonan yang cukup menjadi oleh seniman serta seniwati di era itu," jelasnya. Saya tidak cabar sesiapa Dalam mana-mana bidang sekalipun, persaingan dan saling mencabar diri selalu sahaja berlaku, apatah lagi dalam bidang seni. Bagi Nad, itu semua adalah satu cubaan yang menguji kekuatan diri sebelum benar-benar berjaya dalam bidang ini. “Kehadiran saya dalam dunia seni ini diharapkan mendapat persaingan yang sihat. “Saya juga berharap mendapat tunjuk ajar daripada mereka yang berpengalaman dalam industri ini. Saya tidak mencabar sesiapa tetapi saya cabar diri saya sendiri untuk menjadi yang lebih baik," jelasnya. “Saya juga jenis orang yang tidak suka kontroversi kerana ia langsung tidak berfaedah. “Orang luar serta peminat kita juga benci sekiranya kita dikaitkan dengan pelbagai kontroversi. Perkara ini hanya akan merosakkan kerjaya seni kita. Insya -Allah saya akan terus mencuba untuk menghindari perkara ini," katanya. Tambahnya lagi, hubungan baik perlu dijalinkan dengan setiap orang terutamanya dengan wartawan hiburan. “Saya mahu bina hubungan harmoni dengan wartawan. Mereka banyak menolong saya sehingga saya ketahap ini," ujar Nad Zainal.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails