Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Anak jadi keutamaan - Eja


MENGABDIKAN diri lebih daripada 15 tahun dalam dunia seni tanah air, dua aktres terkenal, Eja, 37, dan Noorkhiriah, 32, kini lebih fokus dalam memberikan tumpuan terhadap keluarga terutamanya anak-anak.

Walaupun kedua-dua wanita tersebut sibuk dalam mengukuhkan karier sebagai pelakon, namun peranan sebagai isteri dan ibu tetap digalas dengan penuh dedikasi .

Ketika ditemui di set penggambaran telemovie Sejadah Kaabah di Pusat Perubatan Kajang Plaza (KPMC), Puchong baru-baru ini, Eja dan Noorkhiriah atau dipanggil Noor menjelaskan, keseimbangan antara kedua-dua tanggungjawab itu harus dipatuhi.

Bagi mengikuti perkembangan lanjut mengenai kedua-dua aktres tersebut, Hits menemubual mereka tatkala menunggu telemovie terbitan LineClear Motion Pictures arahan Bade Azmi itu memulakan penggambarannya.

Eja cerewet pilih produksi

LANTARAN keakraban Eja atau nama sebenarnya Siti Shahrizah Saifuddin dengan anak sulungnya, Nur Eishal Mohd. Silahuddin yang telah mencecah usia setahun setengah, dia akui, sikapnya semakin cerewet terutamanya dalam memilih tawaran lakonan.

Disebabkan mahu mengelak daripada mengabaikan kewajipan sebagai seorang ibu, Eja lebih suka menerima tawaran berlakon daripada produksi yang cekap menguruskan masa.

Tutur Eja, kecekapan menguruskan masa adalah keutamaannya kerana dia tidak mahu membuang masa di set penggambaran.

Katanya, lebih baik dia berada di sisi anaknya dan melayan kerenah Eishal daripada menghabiskan masa menjalani penggambaran dengan produksi yang tidak profesional.

"Eishal amat rapat dengan saya berbanding ayahnya. Jadi, saya tidak sampai hati untuk meninggalkannya begitu lama dengan pengasuh.

"Setiap kali saya mahu keluar bekerja, Eishal akan menangis dan menarik tangan saya supaya tidak meninggalkannya.

"Kalau boleh, mahu saja saya bawa Eishal ke lokasi penggambaran. Tetapi saya bersikap profesional dan realistik.

"Saya kena bijak membahagikan antara karier dan personal," jelas Eja yang berasa sedih setiap kali meninggalkan Eishal di rumah.

Tambah Eja, setelah aktif berlakon semula pada pertengahan tahun lalu, dalam tempoh tersebut, hanya beberapa kali sahaja dia berjauhan dengan Eishal.

"Paling lama pun dua minggu sahaja ketika saya menjalani penggambaran drama bersiri Aku Bukan Maryam di Jordan pada April lalu," ujarnya yang membuat penampilan semula menerusi drama rantaian Ahmad Durrah, siaran TV3 tidak lama dahulu.

Anak pembawa rezeki Noor

Noorkhiriah atau mesra disapa Noor beranggapan tawaran berlakon yang diterima adalah rezeki anak-anaknya.

Kehadiran Muhammad Hudhaifah yang kini berusia setahun setengah dan Muhammad Yusoff yang baru berumur dua bulan amat bermakna bagi dirinya.

Ujarnya, sebelum dianugerahkan dengan dua anak comel itu, dia tidak pernah diberi peluang untuk menggenggam mana-mana trofi yang dipertandingkan.

"Tetapi selepas kehadiran Hudhaifah, akhirnya saya berjaya merangkul anugerah Pelakon Pembantu Wanita Terbaik pada Anugerah Skrin 2007 menerusi drama Nek Kiah.

"Kedua-dua anak memberi 1001 makna dalam hidup saya dan suami, Azfaidzul Antan," katanya yang kini mula tampil dengan imej berskaf.

Disebabkan itulah, menurut Noor, anak-anak menjadi keutamaannya dan karier adalah perkara kedua dalam hidupnya.

Namun Noor akur, sebuah institusi keluarga yang kukuh memerlukan sumber kewangan yang kuat.

"Sebab itu, saya cuba menyeimbangkan antara kedua-dua perkara iaitu kerjaya dan keluarga.

"Saya mahu membantu suami untuk menyara keluarga. Semuanya ini demi masa depan anak-anak," tambahnya.

Bercakap tentang perubahan penampilannya, Noor agak keberatan untuk bercerita lanjut. Cuma, katanya, dia cuba menjinakkan dirinya dengan tudung secara perlahan-lahan.

"Insya-Allah, mungkin suatu hari nanti, apabila mendapat hidayah, saya akan bertudung litup pula," jawabnya ringkas.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails