Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Kenapa nak kecoh? - Ogy


TAK sudah-sudah artis yang seorang ini dilanda kontroversi. Hujung tahun lalu dia mencetuskan kenyataan mengejutkan untuk menyaman Johan Raja Lawak lantaran ‘budak baru’ itu didakwa tidak menghormatinya sebagai seorang senior dunia hiburan.

Belum pun selesai isu itu, timbul pula cerita baru.

Mana tidaknya, kini sekali lagi nama Fauziah Ahmad Daud atau Ogy kembali menyemarakkan atmosfera hiburan di bulan Januari, pembuka tahun baru 2012.

Kali ini isu yang dibangkitkan ialah mengenai penglibatannya sebagai salah seorang daripada enam artis yang terpilih dalam program realiti Mentor musim keenam.

Tak dinafikan, memang ramai yang terkejut dengan pemilihan mentor musim terbaru ini lebih-lebih lagi Ogy.

Rata-rata melemparkan pandangan ‘kreatif’ sendiri dan mengatakan bahawa Ogy sebenarnya tidak layak untuk menyandang gelaran itu.

Apa kelebihan yang Ogy ada? Layak ke Ogy jadi mentor? Banyak lagi artis lain dan kenapa mesti Ogy?

Lebih kurang begitulah kritikan yang terpaksa dihadapi oleh anak seni serba boleh ini.

Ketika Pancaindera bertanyakan mengenai isu tersebut, tiba-tiba tawa Ogy berderai dan menganggap isu ini cukup kelakar untuk dipersoalkan.

KENAPA kak Ogy ketawa?

Awak tak rasa kelakar? Saya rasa isu ni satu bahan yang kelakar. Iyalah, kenapa nak kecoh sangat kalau saya jadi mentor? Memang saya hairan. Tak tahulah apa motif pihak-pihak tertentu yang cetuskan perkara ini sampai jadi isu besar.

Kak Ogy dah 38 tahun dalam bidang hiburan tapi ada pihak kata tak layak jadi mentor. Tolong komen sikit.

Sebagai seorang anak seni, dah macam-macam bidang saya ceburi. Mula-mula saya menyanyi di kelab malam, masuk arus perdana kemudian baru berlakon dan ceburi bidang lain pula. Saya rasa mereka pertikai dari sudut nyanyian. Katanya suara saya ni bukanlah sedap mana pun. Kalau tak sedap pun awak tengoklah lagu Sandarkan Pada Kenangan tu masih lagi orang dengar sampai hari ini. Padahal lagu tu dah berusia puluhan tahun dah. Saya sedar pasal hal ini. Tapi saya rasa adalah sebab kenapa pihak TV3 pilih saya. Janganlah sempitkan fikiran tu.

Agaknya kenapa mereka pilih kak Ogy?

Manalah saya tahu. Itu awak kena tanya sendiri pada pihak TV3. Hanya mereka yang ada jawapan. Mungkin TV3 melihat saya dari sudut yang orang lain tak nampak. Siapa tahu bukan?

Kak Ogy selalu kritik orang, kali ini akan kena kritik pula. Apa rasa Kak Ogy?

Ada dua cara kritikan. Satu kritikan mengikut akal dan satu lagi kritikan mengikut emosi. Kalau orang yang mengkritik ikut akal, dia akan lihat dari pelbagai sudut. Kalau awak kritik ikut emosi, itu yang akan makan diri awak balik. Itu saja. Kenapa Simon Cowell boleh jadi juri dalam program realiti American Idol? Padahal dia pun tak boleh menyanyi. Kritikan dia pedas, tapi kenapa tak ada orang berani nak kritik dia? Sebab dia beri teguran jujur.

Walaupun jujur, tapi ada juga pihak yang tak boleh terima pandangan sebegitu. Komen kak Ogy?

Kita sebenarnya boleh tapis kata-kata orang. Biasalah, ada yang nak tengok kita jatuh dan ada kritikan yang membina. Kenalah nilai sendiri. Orang mahu kritik saya apa sekali pun, saya tak rugi apa-apa sebab saya akan tetap menjalankan tugas saya sebagai mentor atas kepercayaan pihak TV3. Saya hairan juga kenapa sampai ada orang nak bergaduh pasal hal ini?

Maknanya kak Ogy tak risau sekali pun dikutuk tak layak jadi mentor?

Sudah tentulah. Saya tahu ini semua adalah cubaan untuk melemahkan semangat saya. Tetapi percayalah, mereka tak berjaya buat begitu. Malah saya lebih bersemangat untuk berikan yang terbaik untuk tugas ini. Saya anggap isu ini ibarat nyamuk saja. Lagipun saya jadi mentor bukan untuk menjahanamkan orang. Bukan sekadar menyanyi, lebih penting, saya nak bantu protege saya kelak jadi artis yang boleh berdepan dengan realiti hidup anak seni yang perlu kekuatan fizikal dan mental.

Katalah kak Ogy tewas dalam program Mentor , tak bimbangkah kredibiliti kak Ogy akan terjejas?

Tewas merupakan satu titik mula kepada kejayaan lain. Saya tidak akan melatah. Tak perlu rasa murung atau tertekan kerana saya pun bukannya tak boleh terima kritikan.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails