Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Bagi saya ruang bernafas - Najwa Latif


PENDATANG baru yang diberi gelaran “gadis laman sosial Youtube” ini sedar bahawa bakat yang dimiliki hari ini tidak menjanjikan tempat istimewa pada masa depan andai kehadirannya terus dipertikaikan.

Kisah aib keluarga yang didedahkan di media memberi tamparan hebat buat dirinya sewaktu mula melangkah masuk untuk mengenali keistimewaan industri rakaman tanah air sejak tahun lalu.

Soal pemakaian juga menjadi topik hangat apabila dia menyarungkan blaus putih yang dipadankan dengan kain hitam dikatakan mirip kumpulan koir sewaktu membuat persembahan di majlis Anugerah Industri Muzik Ke-18 pada 12 November 2011.

Ketika Najwa Latif digandingkan bersama penyanyi kelahiran Youtube dari Amerika Syarikat (AS), Greyson Chance, 15, mendendangkan lagu Paparazi secara instrumental dikatakan tidak relevan untuk majlis berprestij sebegitu.

“Semua cabaran itu adalah pengorbanan buat orang baru macam saya. Apa pun yang berlaku sebelum ini, saya tak pernah ambil hati, malah bersikap positif dan nekad ubah jadi lebih baik.

“Soal imej umpamanya, ada yang tak gemar dengan cara saya berpakaian dan bertudung, Nampak macam kampung dan tak sesuai buat budak sekolah macam saya.

“Sebab itulah, masa awal-awal dulu kena kritik, saya menangis, sedih sangat. Rasa macam tak nak jadi penyanyi. Tak tahan kena kutuk, apalagi kalau kutukan itu dari blog hiburan. Rasa tak adil sangat,” dedah Najwa.

Anak kelahiran Batu Pahat, Johor ini juga beruntung kerana kakak keduanya, Iqhwatul Syafina, 23, sentiasa menemani dan sudi berkongsi perasaan sepanjang tempoh tersebut.

Dugaan memuncak apabila lagu Cinta Muka Buku ciptaan dua beradik ini terpilih di peringkat akhir Anugerah Juara Lagu ke-26 (AJL26) yang bakal berlangsung pada 24 Januari ini.

Keputusan juri itu telah mencetuskan pertikaian apabila ada pihak mengatakan Cinta Muka Buku tidak punya keistimewaan sedangkan ada karya lain yang lebih layak.

“Lagu itu memang layak ke peringkat akhir sebab ia punya kekuatan tersendiri. Mungkin orang tak puas hati sebab saya yang baru setahun jagung ini dapat ke final.

“Tapi buat saya pula, ia adalah peluang keemasan yang sukar dilepaskan. Saya nak buktikan kepada semua orang bahawa melodi Cinta Muka Buku memang terbaik

“Sebenarnya, saya tak sangka ramai yang menyukai karya saya. Cuma saya minta agar orang ramai memberi saya sedikit ruang untuk bernafas, berkongsi bakat yang ada ini kepada semua,” harap Najwa yang semakin popular dengan lagu Carta Hati ini.

Fokus SPM

Ditanya adakah pemilik nama penuh Imratul Najwa Abdul Latif ini menyesal memilih bidang seni walaupun masih bersekolah?

“Saya tak pernah menyesal menjadi orang seni sebab itu minat saya sejak kecil, tetapi pelajaran tetap menjadi keutamaan kerana itu adalah tanggungjawab.

“Sebab itu, saya akan berhenti seketika semua aktiviti seni mulai Mac ini untuk fokus dalam SPM (Sijil Pelajaran Malaysia) tahun ini,” kata Najwa yang lahir pada 23 Mei 1995 ini.

Pelajar aliran sains di Sekolah Menengah Kebangsaan (P) Temenggong Ibrahim Batu Pahat, Johor ini juga memberitahu bahawa banyak kenangan indah berlaku sepanjang 2011 yang menjadi pendorong supaya lebih rajin belajar.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails