Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

'Bukan salah saya'


Abby Abadi perjelas dakwaan beliau tak hadir dubbing filem Andartu Terlampau... 21 Hari Mencari Suami

DISIPLIN kerja aktres popular, Abby Abadi dikatakan kononnya semakin merosot sejak kebelakangan ini walhal dia tidak pernah mendatangkan sebarang masalah besar kepada pihak produksi yang pernah dinaunginya selama ini. Terbaru, Abby didakwa tidak hadir proses memasukkan suara untuk filem terbarunya, Andartu Terlampau... 21 Hari Mencari Suami arahan Din CJ. Kegagalan Abby menghadiri sesi memasukkan suara itu mendapat kritikan menerusi ruangan pojok, Jeling Kak Pora terbitan B*Pop 8 November lalu dengan judul, ‘Abby Abadi dah mula buat hal?’

Wakil B8Pop bertemu Abby di Bangsar Baru, Kuala Lumpur, baru-baru ini, untuk merungkai isu ini.

“Apa yang dikeluarkan dalam ruangan Kak Pora tu, sikit sangat kebenarannya, sebaliknya lebih banyak ditokok tambah. Biarlah saya menceritakan daripada awal macam mana saya boleh terbabit dalam filem Andartu Terlampau... 21 Hari Mencari Suami. Saya cuma terbabit sembilan babak saja.

Ketika perbincangan awal, saya hampir tak jadi berlakon dalam filem berkenaan kerana membabitkan beberapa perkara terutama soal bayaran. Ketika itu saya berurusan dengan Pengurus Produksi (PM), Norehan. Namun, sehari sebelum penggambaran, tiba-tiba jadi apabila masing-masing mencapai kata sepakat, sekali gus mereka menambah pembayaran saya.

Tapi, apabila saya menjalani penggambaran hari pertama, pihak produksi menambah lagi bayaran apabila saya diberitahu, Haliza Misbun suka dengan hasil kerja saya. Justeru, saya memang tak ada sebarang masalah dengannya. Memang saya seronok bekerja, kontrak pun saya dah tandatangani. Ketika menjalani penggambaran, memang tak pernah timbul sebarang masalah.

Kini, yang timbul masalah ialah ketika proses memasukkan suara atau dubbing. Ketika urusan dubbing, saya masing berhubung dengan PM sama. Dia dah bagi tarikh dan saya dah booked salah satu tarikh yang diberi. Tiba-tiba ketika saya nak pergi dubbing, Norehan SMS saya memberitahu tak jadi dubbing, Haliza Misbun ‘angin’!

Saya tanya kenapa, dia pun tak tahu. Saya risau, saya tak ada tarikh lagi nak dubbing. Tak lama selepas kejadian itu, PM tadi pun meninggalkan produksi Haliza.

Tak lama kemudian, ada orang baru yang dilantik untuk menguruskan hal dubbing, namanya Zaiton. Dia beri saya tiga tarikh lain. Selepas meneliti jadual, saya pun booked salah satu tarikh yang diberikan itu. Ketika itu mereka beri masa malam saja untuk dubbing. Saya pula shooting sebelah siang, jadi malam saya boleh datang dubbing.”

'Semua itu tipu!'

“Tiba-tiba, sekali lagi sebelum dubbing, Zaiton telefon saya memberitahu ada masalah studio, tak jadi juga dubbing! Dah masuk dua kali dubbing dibatalkan. Masuk kali ketiga, pengarah sendiri, Din CJ SMS saya. Dia pun beri saya beberapa tarikh untuk saya pilih buat dubbing. Saya minta sedikit masa untuk semak semula jadual penggambaran drama saya.

Din CJ baru beri saya masa sehari, esoknya dia terus SMS saya, memberitahu tak mengapalah, pihak produksi sudah memasukkan suara tenaga profesional lain untuk menggantikan suara saya! Saya sendiri tak tahu mereka guna suara siapa. Saya tanya, tak jadi masalah ke? Kalau boleh saya nak guna suara sendiri, tapi apabila dah jadi macam ni saya tak mahu menyusahkan mana-mana pihak dan harap pihak produksi tidak memarahi saya.

Din CJ terus balas SMS saya, memberitahu dia sikit pun tak memarahi saya. Justeru, kenyataan Kak Pora yang mendakwa puaslah orang produksi menunggu, batang hidung pun tak nampak. Semua itu tipu! Bila masa saya buat hal? Buktikanlah! Apabila saya beri tarikh untuk dubbing, mereka ambil remeh temeh saja, walhal saya memang sibuk dengan penggambaran drama.

Tapi, kenyataan Kak Pora yang mendakwa pihak produksi terpaksa mengeluarkan belanja lebih membayar orang lain untuk menggantikan saya, itu tak kena. Kalau saya tak boleh datang, saya akan beritahu tak boleh, tak mungkin saya membiarkan orang lain menunggu. Sebagai manusia, saya juga ada kelemahan. Kalau mereka kata salah saya, saya minta maaf. Tapi, saya sudah menceritakan perkara betul yang berlaku. Jangan kata saya tidak memberikan kerjasama. Saya boleh shooting, kenapa saya tak boleh dubbing?

Tidak bermusuh dengan Haliza

Dalam hal ini, saya tak tahu siapa yang bawa mulut, saya tak berani nak tuduh. Bayaran terakhir pun saya tak dapat lagi. Lazimnya selepas dubbing, baru artis terima bayaran terakhir tu. Tapi, apabila dah jadi begini, saya tak habiskan kerja, saya boleh agak, saya rasa tak akan dapat baki pembayaran terakhir itu.

Saya harap, apa yang berlaku ini, tidak menimbulkan permusuhan antara saya dan Haliza. Saya tak ada masalah dengannya. Sekiranya saya tetap bersalah, untuk saya minta maaf secara terbuka, saya langsung tak ada masalah. Sebagai manusia, saya juga tidak sempurna. Tapi, apa yang saya ceritakan hari ini adalah fakta.

Justeru, saya rasa perkara seumpama ini tidak seharusnya berlaku. Saya cari rezeki dalam bidang lakonan. Cerita seumpama ini boleh mengganggu gugat imej saya. Saya menyayangi karier lakonan saya dan saya bukannya seperti digambarkan menerusi artikel berkenaan. Kalau bekerja, saya seorang yang sangat bersungguh. Saya percaya pada rezeki.

Jangan kerana perkara sekecil ini hendak ditokok tambah jadi besar. Saya tak mahu disebabkan perkara ditokok tambah ini, saya keluar daripada bidang seni. Ini sumber pendapatan saya, janganlah menabur pasir dalam periuk nasi saya. Namun, sekiranya apa yang berlaku ini, kesalahan tetap diletakkan di bahu saya, saya terimalah. Saya tak mahu memperbesarkan isu ini sehingga saya boleh bergaduh dengan Haliza.

Saya tak rasa apa yang berlaku ini membebankan saya, cuma tak seronok saja. Isu seperti ini tidak seharusnya ditimbulkan supaya imej saya sebagai pelakon tidak tercalar.”

INFO: Abby Abadi

•NAMA SEBENAR: Arbaieyah Abdul Manan
•TARIKH LAHIR: Disember 1977
•ASAL: Kuala Lumpur
•KELUARGA: Bongsu daripada tujuh beradik
•KERJAYA NYANYIAN: Anggota asal kumpulan Elite
•DUTA: Ribena
•DRAMA / TELEMOVIE: Gerak Khas, Mahabbah Delaila dan Hikayat Putera Shazlan
•FILEM: Pasrah, Gerak Khas The Movie, Gerak Khas The Movie 2, GK3, Sembilu 2005 dan Andartu Terlampau... 21 Hari Mencari Suami
•PROGRAM TV: Roda Impian
•TEATER: Lantai T Pinkie
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails