Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Tampak sebaya


Disangka adik-beradik: Penampilan awet muda buat ramai salah sangka ibu dan anak sebaya

APABILA berjalan beriringan, ada siulan nakal mengusik. Kadangkala ada juga yang menyangka, ibu dan anak gadis yang sedang rancak membeli-belah itu sama sebaya atau paling tidak adik dan kakak yang sama sejiwa.

Tetapi apabila berpeluang mendekati, telahan ramai mata yang memerhati sebenarnya tidak tepat kerana dua wanita yang cantik bergaya itu sebenarnya berpangkat ibu dan anak.

Senario ini pernah diangkat dalam siri drama Hollywood, Gilmore Girls mengenai kisah ibu dan anak yang tampak sebaya. Pelbagai masalah dihadapi apabila ramai menyangka mereka adik beradik sedangkan hakikatnya jauh sekali.

Bagi si ibu sudah tentu berbunga di hati kerana keadaan itu menandakan dia tampak muda, tetapi bagi si anak mungkin berbeza pendapat. Namun, bak dialog iklan televisyen terbaru Silky White yang dijayakan Dafi, Sharifah Amani dan Susan Menon sebagai ibunya, wajah ibu mungkin gambaran si anak ketika meningkat usia kelak.

Pemilik butik dan salon D&D, Diana Ibrahim, 40, berkata, menerima pandangan pelik daripada orang sekeliling apabila anak gadisnya, Nur Lydia Rusli, 20, memanggilnya ‘mama’ menjadi perkara biasa.

“Sehinggakan ada juga yang bertanya, mungkin kerana tidak percaya Lydia itu anak saya, malah banyak kali juga orang mengatakan saya menipu dan turut menyoal saya kembali dengan mengatakan adakah Lydia itu anak tiri saya,” katanya tersenyum.

Kata Diana, sebelum Lydia menyambung pengajiannya di dalam bidang perakaunan di Universiti Multimedia, Melaka, bentuk badannya yang lebih kecil menyebabkan perbezaan usia antara mereka tidak kelihatan terlalu ketara.

“Kadangkala malu juga sebab usia yang sudah tua, tapi orang menyangka sama sebaya dengan anak. Insiden melucukan berlaku ketika saya menghantar Lydia mendaftar di universiti di mana ketika berjalan mencari anak saya, ramai yang menyapa ‘hi’, ‘seorang saja?’.

“Tapi bila ada yang bertanya, cari siapa, saya terus jawab, ‘aunty’ cari anak. Masing-masing terpinga-pinga sambil tersipu malu mungkin saya membahasakan diri sebagai ‘aunty’,” kata Diana sambil diakui Lydia.

Anak kedua Diana, Muhammed Daniel, 16, berkata selalunya kawan-kawan memang tersilap menyangkakan kakaknya itu ibu, sementara Diana pula adalah kakaknya, mungkin kerana muka mereka yang hampir seiras. Tambah Daniel lagi, saudara-mara yang jarang bertemu muka juga mengakui ibu dan kakaknya kelihatan seperti adik beradik.

Pantas Lydia berkata, ketika sambutan Aidilfitri baru-baru ini, sahabat Daniel yang berkunjung meluru bersalam sambil menyapanya sebagai ‘aunty’.

“Teman lelaki saya juga pernah bergurau sambil berkata, jika mahu tahu bagaimana wajah saya ketika tua, boleh tengok muka mama. Mungkin dia terpengaruh dengan iklan televisyen,” katanya yang gemar keluar membeli-belah bersama ibu, malah sering juga keluar berdua menonton wayang.

Tambah Diana, anak lelaki tunggalnya juga tidak gemar keluar berdua dengannya, mungkin kerana masalah berkenaan.

“Dia malu. Bimbang jika dilihat kawan perempuan yang menyangkakan Daniel bersama kekasih lain. Begitu juga ketika menghantarnya ke sekolah, belum sempat bersalam, dia sudah meluru turun daripada kereta.

“Tapi Lydia pula sebaliknya kerana kami berdua sangat rapat dan selalu berkongsi pakaian. Sehinggakan pernah suatu hari, dia bawa pulang baju-bajunya yang tidak muat dipakai sambil berkata, ini semua untuk mama,” katanya.

Menurut Lydia, dia bangga memiliki ibu yang sentiasa tampil anggun dan muda. Kelebihan juga banyak berpihak padanya kerana menurut Lydia, sebagai anak perempuan tunggal, pastinya pakaian dan aksesori milik ibunya boleh dipinjam bila-bila masa.

“Paling seronok, ibu juga memahami jiwa saya sebagai anak remaja, boleh diajak membeli-belah bersama, tapi kadangkala sakit hati juga, sebab ada yang menyangka saya lebih tua dari ibu,” katanya.

Bagaikan rakan

Ibu muda kepada dua anak gadis yang sedang meniti usia remaja, Nina Mohd Darlis, 39, mengakui sering berdepan dengan peristiwa sama sehinggakan ramai kenalan mengatakan dia dan dua anak gadisnya kelihatan seperti adik beradik.

Anaknya, Nasha Amira Azali, 16, berkata apabila keluar bersama, ramai akan menyangka ibunya sebagai kakak, dia pula yang kedua, manakala kakaknya, Aishah Zubaidah, 18, yang bertubuh kecil sebagai adik yang paling bongsu.

“Mungkin kerana saya bertubuh besar dan tinggi, ibu pula kelihatan matang walaupun saiz badannya lebih kecil berbanding kami berdua menyebabkan ramai yang salah sangka,” katanya tertawa kecil.

Nina berkata, dia dan bekas suami berkahwin pada usia muda iaitu ketika umurnya baru menginjak 20 tahun dan hanya sebulan selepas usia perkahwinan, Nina disahkan hamil.

“Ketika mendapat anak pertama, saya masih muda dan selang dua tahun kemudian, saya hamil lagi. Tapi ketika itu, saya sendiri tidak pernah menyangka akan bergelar ibu pada usia yang masih muda, malah kini punyai anak dara sebelum usia mencecah 40-an,” katanya tersenyum.

Bagaimanapun, hayat perkahwinan dia dan bapa kedua-dua anak gadisnya itu tidak panjang menyebabkan dia nekad meneruskan kehidupan sebagai ibu tunggal hampir 10 tahun.

Mengingatkan detik indah perkenalannya dan suami baru, Badrul Hisham Osman, 36, juga agak melucukan kerana katanya, pada awal perkenalan, suaminya tidak percaya apabila Nina mengatakan bahawa dia mempunyai dua anak dara berusia belasan tahun.

“Saya beritahu suami, saya ada dua anak gadis, tapi dia menganggap saya bergurau. Kemudian saya tunjukkan gambar anak-anak, namun suami masih tidak percaya, malah langsung tidak menunjukkan sebarang reaksi terkejut.

“Bagaimanapun, selepas beberapa tahun berkawan, saya sering membawa anak berjumpanya dan syukur kepada Allah kerana suami menerima kedua-dua anak saya seperti anaknya sendiri,” katanya.

Pintas Nasha Amira, bapa yang dinikahi ibunya tiga tahun lalu itu juga mempunyai perwatakan seperti lelaki muda menyebabkan kekeliruan yang tercetus bertambah rumit.

“Manakan tidak, ayah juga nampak muda malah ketika mama membawa kami berkenalan dengannya dulu, kami masing-masing tergagap-gagap hendak menyapanya abang atau pakcik,” jelas pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Convent Bukit Nenas itu sambil ketawa kecil.

Nina berkata, kelebihan apabila mempunyai anak gadis yang hampir sebaya ada baiknya, namun kadangkala ia juga boleh mendatangkan persepsi buruk daripada masyarakat.

“Untungnya saya dan dua anak gadis boleh berkongsi pakaian. Tengoklah sendiri, kemeja-T dipakai Nasha itu milik saya, malah selalu juga saya meminjam bajunya mungkin kerana kami berjiwa sama, sukakan pakaian yang kasual dan santai.

“Cuma, dengan anak yang pertama, dia lebih feminin dan tinggal jauh di asrama. Aisyah juga lebih ‘vogue’ daripada kami berdua kerana sering kali apabila keluar, dia akan berpakaian cantik, bersolek dan wajib mengenakan aksesori sepadan.

“Saya dan Nasha pula berjiwa ringkas, cukup hanya jeans dan kemeja-T serta solekan tipis. Dan mungkin kerana itu, ada kawan kepada anak-anak saya sering tersalah anggap menyatakan saya kakak mereka,” katanya.

Namun begitu, Nina mengakui, bergelar ibu muda kepada dua anak remaja menyebabkan mereka bertiga lebih rapat dan sefahaman. Malah, kawan-kawan kepada anaknya itu juga turut rapat dengannya.

“Saya sendiri mempunyai akaun di laman sembang sosial Facebook dan ada kawan-kawan anak yang turut berhubungan dengan saya di situ. Lebih mudah dan mereka juga berasa lebih senang berkomunikasi mungkin kerana keterbukaan serta jarak usia yang tidak terlalu jauh beza,” katanya.

Bagaimanapun, walau sering digelar adik dan kakak, kedua ibu kepada anak dara yang anggun bergaya tidak pernah menjadikan keistimewaan yang wujud antara mereka sebagai batasan untuk anak gadis mereka berbuat sesuka hati.

Masing-masing mengakui, batasan dalam hubungan tetap hadnya supaya anak tidak terpesong malah masing-masing mengamalkan pendekatan tersendiri bagi memastikan anak sentiasa dekat di hati.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails