Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Solek terapi



Rutin wajib wanita: Rozina sentiasa pastikan wajah lengkap dirias walaupun sekadar ke pasar

BAGI wanita, bersolek adalah antara terapi mudah untuk meningkatkan keyakinan diri ketika berdepan dengan orang ramai. Bahkan bagi wanita berkerjaya, solekan bagai satu kemestian apabila ke pejabat supaya penampilan tampak lebih profesional dan bergaya.

Begitu pun, jika tidak ke pejabat, kebanyakan wanita lebih gemar tampil bersahaja tanpa secalit solekan pada wajah. Bagi mereka, tiada siapa yang melihat, justeru tidak perlu menghabiskan masa di depan meja solek hanya untuk keluar ke kedai, umpamanya. Tidak seperti selebriti yang sebaik melangkah keluar daripada rumah, wajah mesti lengkap bersolek supaya tiada yang mengata penampilan kurang terurus.

Tetapi ada juga wanita yang begitu prihatin dengan penampilan sehingga sentiasa memastikan wajah dirias cantik walaupun sekadar ke pasar. Bagi golongan sebegitu, wajah tanpa solekan tiada dalam kamus hidup mereka.

Bagi Rozina Ahmad, 36, pemakaian solekan tidak membataskan kedudukan, golongan dan juga darjat. Setiap wanita wajar bersolek untuk menjaga ketrampilan diri walaupun menjadi suri rumah sepenuh masa. Ibu kepada tiga cahaya mata itu bukan saja bersolek ketika keluar rumah, tetapi sentiasa mahu kelihatan cantik biarpun ketika di dalam rumah.

Rozina yang berasal dari Parit Belana, Melaka berkata, beliau suka bersolek sejak kecil iaitu ketika berusia lapan tahun tanpa dipengaruhi sesiapa, malah keluarga tidak pernah menghalang sebaliknya menggalakkannya asalkan beliau memastikan keadaan atau tempat bersesuaian.

“Bagi saya, solekan adalah perkara asas dalam rutin harian untuk tampak cantik. Menjadi kebiasaan sebaik selepas mandi, saya akan menggunakan tiga benda iaitu bedak, gincu dan celak mata serta kening sebagai terapi untuk tampil yakin setiap hari. Tanpa memakainya, saya rasakan sesuatu tidak lengkap pada hari itu.

“Walaupun tidak berdepan dengan ramai orang seperti wanita bekerjaya, merias wajah setiap hari memberi keyakinan kepada diri saya. Malah, saya rasa sentiasa segar dan selesa. Ini cara saya dan saya rasa ia adalah perlu walaupun seseorang wanita itu tidak bekerja,” katanya ketika ditemui di kediamannya di Puchong Perdana, baru-baru ini.

Bagi sesetengah wanita mereka tidak mengenakan solekan ketika ke pasar mahupun menghantar anak ke sekolah. Namun, bagi Rozina pula walaupun mahu keluar sekejap beliau akan memastikan wajah sentiasa dalam keadaan ceria, segar dan bersolek walaupun hanya ke pasar dan melakukan aktiviti luar harian.

“Tidak ada wanita yang tidak mahu tampil cantik sentiasa. Walaupun secalit gincu, setiap wanita akan nampak cantik dan ia membantu menambah berkeyakinan.

“Bersolek bukan saja untuk orang luar. Walaupun saya tidak bekerja, bagi saya solekan itu juga penting ketika berdepan dengan suami, Azmi Basir. Malah, dia juga suka melihat wanita cantik dan menjaga penampilan,” katanya.

Rozina berpendapat solekan juga tidak membataskan usia. Jika wanita yang sudah berumur mereka juga perlu lebih kerap bersolek untuk memberi kepuasan pada diri sendiri.

“Apabila berdepan dengan jiran saya berasa yakin dan kadangkala mendapat pujian. Namun, ia bukan bertujuan untuk menunjuk-nunjuk sebaliknya kita juga meningkatkan keyakinan masyarakat sekeliling untuk berpenampilan cantik dan menarik, terutama pada wajah.

“Oleh itu, ada juga rakan-rakan lain mengikut jejak sama dengan merias wajah mereka walaupun ada yang hanya duduk di rumah. Bagaimanapun sebagai wanita Islam tanggungjawab solat penting. Selepas wajah bersih dan bersolat saya akan pakai semula tiga benda itu dan ia berlaku setiap hari.

“Solekan ringkas itu tidak mengambil masa lama iaitu cukup sekadar lima minit. Namun, apabila keluar bersiar, ke pusat beli-belah ataupun melawat keluarga saya akan pastikan solekan lebih daripada biasa mengikut kesesuaian tempat yang dituju,” katanya.

Bersolek katanya, perlu berada dalam keadaan tenang. Ketika menghias wajah, Rozina tidak gemar berada dalam waktu tertekan atau tergesa-gesa.

“Ini kerana hasilnya jauh beza. Jika bersolek dalam keadaan tergesa-gesa solekan itu tidak begitu teliti selain ada bahagian tidak sama lantas ia nampak comot. Saya sentiasa pastikan berada dalam keadaan tenang dan tidak panas kerana jika berpeluh ia memberi kesan lebih baik,”
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails