Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Perut seksi


Ramai ikut gaya selebriti Hollywood gayakan baju sendat

WANITA hamil penggoda yang seksi. Betul ke? Jawapannya, boleh jadi 'ya' atau pun 'tidak' terpulang kepada individu yang mentafsirkannya. Namun, ada juga pandangan yang menyatakan bahawa wanita hamil kadang-kadang kelihatan lebih seksi jika dibandingkan sebelum mengandung.

Kenyataan ini ada benarnya kerana ada wanita jika dulu terlalu kurus, tetapi apabila hamil tubuh tambah berisi dengan dada dan punggung yang penuh. Bukan itu saja, sewaktu hamil ada di antara wanita akan mengalami perubahan pada warna dan tekstur kulit. Malah, sesetengah wanita nampak lebih gebu kulitnya ketika hamil. Sebahagian wanita lain mungkin mendapati kulit pada wajah mereka menjadi sangat lembut.

Pada masa sama, ramai juga ramai wanita yang berasa resah dengan perubahan bentuk tubuhnya ketika sedang hamil. Bahagian perut yang membesar atau memboyot dan perlu diusung ke sana sini menyebabkan ada wanita yang berasa malu serta tidak selesa terutama apabila ada mata lain mula memandang ke arahnya.

Bayangkan, jika sebelum mengandung wanita itu begitu bangga memiliki bentuk tubuh yang kelihatan ramping, namun apabila mengandung bentuk tubuh semakin mengembang, manakala perut akan kelihatan sedikit menonjol serta berisi. Perubahan seperti itulah yang menyebabkan ada wanita berasa malu dan tidak percaya kepada diri sendiri dengan perubahan penampilannya.

Mungkin sebab itulah juga ketika hamil, ada wanita yang lebih suka menyarungkan ‘pakaian seragam mengandung’ iaitu yang lebih longgar dan besar. Selain memberikan lebih keselesaan, pakaian mengandung seperti itu juga sekurang-kurangnya dapat ‘melindungi’ perut yang sudah membesar.

Jadi, kuranglah sedikit perasaan malu dengan bentuk tubuh baru yang dimiliki. Malah, oleh kerana terlalu ‘menyorokkan’ kehamilan itu dengan sentiasa menyarungkan baju potongan longgar ada juga yang tanpa sedar, tiba-tiba saja memberikan khabar gembira dirinya sudah menimang cahaya mata.

Bagaimanapun, sejak dua tiga tahun kebelakangan ini semakin ramai wanita hamil di negara ini yang sudah berani untuk bergaya dengan pakaian ketat dan sendat serta menampakkan susuk tubuh kembang mahupun perut yang memboyot.

Alasannya, hamil bukan alasan untuk tidak boleh tampil bergaya. Keyakinan diri lebih tinggi untuk menggayakan fesyen pakaian seperti itu apabila ramai lelaki turut beranggapan, perubahan bentuk badan wanita hamil yang lazimnya, dikatakan gemuk tidaklah tampak begitu buruk sangat. Malah, kelihatan lebih seksi terutama berpakaian seperti itu dan sedap dipandang.

Selain itu ada juga beranggapan, perasaan bangga bergelar ibu seharusnya wujud dalam diri. Justeru, kehamilan itu tidak perlu hendak ‘disorokkan’ dan sengaja mengenepikan pakaian sendat walaupun hati teringin untuk memakainya.

Lihat saja, gaya beberapa selebriti Hollywood yang sengaja menyarungkan pakaian ketat dan sendat ketika hamil serta bangga ‘menayangkan’ perut memboyot mereka. Selebriti berkenaan tetap anggun dan seksi saat menanti kelahiran buah hatinya.

Bintang latin, Jennifer Lopez misalnya, tetap bergaya cantik meskipun perutnya membesar saat mengandung anak kembarnya. Begitu juga bintang Hollywood lain seperti artis memiliki bibir tebal, Angelina Jolie yang semakin cantik ketika hamil.

Si hitam manis, Halle Berry juga nampak anggun dengan gaun hitam mini tanpa lengan yang menggunakan bahan sifon lembut ketika menghadiri sebuah acara. Britney Spear usah ceritalah kerana penyanyi kontroversi itu antara yang paling berani dan tidak segan silu mendedahkan tubuhnya ketika hamil.

Gaya beberapa selebriti yang tetap tampil dalam aura seksi dengan fesyen busana yang sendat dan ketat sehingga ada kala berani menayangkan perut boyot secara terang-terangan, dikatakan, berjaya mempengaruhi wanita lain yang hamil. Lalu, semakin ramai jugalah wanita hamil di negara ini mengenakan pakaian yang betul-betul mengikut bentuk tubuh sehingga menyerlahkan perut yang ‘membusung’ ke depan.

Bagaimanapun, bagi Zaifareny Mohamed, 26, yang bakal pertama kali bergelar ibu dan kini mengandung lapan bulan, berkata dengan keadaan perut yang sedang membesar lebih selesa memakai pakaian yang tidak terlalu ketat mahupun longgar.

Katanya, apa yang lebih penting pakaian dipakai mestilah selesa, nampak cantik apabila disarungkan ke badan dan memudahkan pergerakan dalam keadaan diri berbadan dua.

“Kalau pakai baju yang terlalu seksi seperti sendat dan betul-betul mengikut bentuk tubuh memanglah tidak berani terutama apabila berjalan di luar rumah. Tetapi pakai di rumah mungkin tidak menjadi masalah kerana hanya saya dan suami saja. Jika ada wanita hamil lain yang suka atau tidak kisah menggayakan pakaian sendat dan ketat di luar rumah, itu terpulanglah kepada cita rasa masing-masing. Kadang-kadang, memang mereka nampak lebih cantik berpakaian seperti itu,” katanya.

Zaifareny yang bekerja di jabatan kerajaan di Melaka, berkata jika berada di luar lebih selesa memilih menggayakan legging bersama blaus yang tidak terlalu terdedah. Kebanyakan fesyen baju yang dipakainya pula adalah pilihan suami.

Katanya, oleh kerana sepanjang mengandung perutnya agak kecil tidak sukar untuk memilih pakaian, malah setiap kali membeli-belah tidak perlu hendak pergi ke sudut khusus yang menjual baju mengandung.

“Saya mula memakai baju yang lebih besar daripada saiz biasa apabila kandungan memasuki enam bulan. Oleh kerana ini pengalaman pertama saya mengandung, awal kehamilan itu memang berasa malu sedikit. Tetapi selepas masuk beberapa bulan, perasaan itu berubah gembira dan bangga kerana bakal menjadi ibu. Jadi, bagi saya buat apa hendak sorok-sorokkan perut itu, “ katanya.

Zaifera Mohamed, 40, Kakitangan swasta

“Wanita sekarang beruntung walaupun hamil masih boleh bergaya sakan kerana ada banyak pilihan rekaan baju mengandung yang cantik dan bergaya kontemporari. Masa saya mengandung dulu, mana ada baju seperti itu. Jadi, kalau wanita hamil berkenaan sukakan pakaian yang seksi apalah salahnya tetapi janganlah sehingga keterlaluan sehingga tidak sesuai dengan lunas-lunas Islam.”

Mohd Riza Azhar, 29, Kakitangan Pos Malaysia

“Saya suka tengok wanita bergaya. Bagi saya, kalau wanita hamil yang mengenakan pakaian ketat dan sendat itu nampak comel dan lebih cantik. Saya juga tidak kisah jika isteri hendak berpakaian seperti itu. Tetapi, wanita itu sendiri mestilah berani memakainya. Jika kena kutuk, itu adat kerana jika hendak menggayakan fesyen mestilah berani dan terima apa yang diperkatakan orang lain.”

Ain Fatiha Aidilfitri, 19 , Pelajar Tahun 1, Universiti Kebangsaan Malaysia

“Zaman sekarang sudah moden dan masyarakat kini bersikap lebih terbuka. Berbanding dulu, masyarakatnya berpegang kuat dengan tradisi. Justeru, memanglah ada perubahan dalam memilih gaya pakaian, termasuk ketika hamil. Apa pun pilihan pakaian yang dipakai jika boleh biarlah berpada-pada.”

Mohd Helmi Yazid, 21, Pelajar Universiti

“Tidak perlu kita hendak terikut-ikut dengan artis Hollywood kerana itu memang budaya mereka. Dalam memilih pakaian sesuai ketika mengandung, rasa-rasanya lebih baik wanita hamil terus mengekalkan adat budaya Timur. Jika ingin mengikut arus fesyen terkini, pilihlah yang sopan dan mampu mengekalkan keperibadian yang tinggi.”
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails