Persahabatan Mengeratkan Tali Silaturrahim Antara Kita..

Dikenali tapi sukar cipta nama - Siti Saida

SEBELUM bergelar penyanyi, nama Siti Norsaida Tarudin, 36, sudahpun dikenali dalam dunia hiburan tempatan sebagai kakak kepada penyanyi terkenal Datuk Siti Nurhaliza. Malah namanya terus menjadi sebutan apabila terpilih sebagai peserta Akademi Fantasia musim keenam (AF6). Biarpun tidak berjaya muncul sebagai juara namun kehadiran Saida dalam bidang seni terus mendapat liputan. Ditambah pula dengan kes perceraiannya dengan bekas suami Mohd. Ghazali Yahya Fikri pada 7 Oktober 2011 yang dinikahi pada 14 Disember 1996. Sebagai anak seni, Saida berharap namanya bakal menjulang seperti rakan artis lain bagi membuktikan yang dia juga berbakat. Melihat carta perkembangan seni Saida setakat ini, namanya masih belum berdiri seiring dengan rakan AF yang semusim dengannya. “Saya tidak kesal walaupun belum berjaya mencapai populariti seperti rakan lain tapi saya bersyukur kerana nama dikenali dalam bidang seni. “Biarpun nama saya biasa-biasa sahaja dalam bidang seni tapi Alhamdulillah kerana setakat ini saya sentiasa mendapat tawaran mengadakan persembahan. Kata orang, rezeki itu masih ada," katanya terus terang. Malah ibu kepada Siti Nuruunnyssa, 15, Anas, 13, Khalid, 9, dan Siti Nurul Mashitah, 6, mengakui yang dia tidak akan berputus asa kerana yakin tuahnya akan datang juga. Sebagai buah tangan pertama dalam bidang seni suara, Saida pernah tampil dengan album Apresiasi, gandingannya bersama adiknya, Sairah yang dihasilkan pada tahun 2010. “Album Apresiasi merupakan satu pengalaman untuk saya. Selepas album itu dilancarkan, saya tahu sekarang ini peminat mahukan kelainan. “Jadi untuk penampilan akan datang, saya pasti akan cari kelainan dari segi lagu bagi memastikan kehadiran saya diterima," katanya bersungguh. Tambah Saida, dalam mencari perubahan itu dia telah temui pasangan serasi iaitu komposer Mohd. Atlas yang mencipta lagu Cinta Kayangan untuknya. Katanya, dia amat teruja kerana diberi kesempatan oleh komposer berkenaan untuk merakam lagu tersebut bagi dimuatkan dalam album terbitan Global Records. “Single terbaru saya, Cinta Kayangan telah pun disiarkan di radio. Lagu itu dimuatkan dalam album yang turut menampilkan artis lain seperti Ayu One In A Million (OIAM) dan Isma (AF7). “Lagu berentak balada itu tidak ada kena mengena dengan diri saya. Waktu dapat lagu itu, semuanya sudah siap dan saya rakam lagu itu sebelum bulan puasa lepas," jelasnya. Tolak tawaran berlakon SEJAK berlakon teater muzikal Kenangan Mengusik Jiwa 60-an pada 2011, Saida akui dia mendapat banyak tawaran berlakon. Namun kebanyakan tawaran tersebut terpaksa ditolak kerana dia lebih mengutamakan keluarga. “Memang sekarang ini saya terlibat sepenuh masa dalam bidang seni suara biarpun masih lagi bekerja sebagai Pengurus Kewangan di Siti Nurhaliza Productions (SNP). “Saya bersyukur kerana aktiviti seni banyak berlaku pada hujung minggu, jadi ia tidak menganggu kerja-kerja di pejabat. Disebabkan terikat dengan kerja pejabat, saya terpaksa tolak tawaran berlakon," katanya terus terang. Selain itu, sebab lain mendorong Saida menolak tawaran berlakon adalah kerana anak-anak yang memerlukan bimbingannya. Kata Saida, keinginan untuk berlakon tidak pernah padam tapi bila mengenangkan anak-anak, impian itu dipendam. “Tunggulah bila sudah bersedia barulah saya fikir untuk berlakon lagi. Bukan apa, anak-anak ini manja sangat. Lagipun saya perlu ambil dan hantar mereka ke sekolah. “Kalau ada rezeki tak ke mana. Setakat ini saya lebih senang memberi perhatian pada keluarga. Bila anak-anak sudah pandai urus diri sendiri, barulah saya fikir kembali untuk berlakon atau tidak," katanya tanpa berselindung.
[url=http://bitcofarm.com/home?r=whitect30][img]http://bitcofarm.com/img/banner1.gif[/img][/url]
free counter

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails